Drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche is meest inspirerende sector

18-09-2019 (12:08) - Marketing

Geen enkele sector weet zo goed te inspireren met het aanbod en assortiment, de winkelinrichting én de winkelervaring als de drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche. Rituals heeft de transitie weten te maken van verkoop naar verbinding en is de meest inspirerende van deze sector. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. 
 
De Top 5 drogisterij-, cosmetica- en parfumerieretailers:
 
1. Rituals
2. ICI Paris XL
3. Douglas
4. Etos
5. Kruidvat 
 

Funshopping 

De productcategorieën die worden aangeboden door de drogisterijen en cosmetica- en parfumeriezaken zijn voornamelijk gericht op funshopping; consumenten doen geen aankopen omdat het moet, maar omdat ze het leuk vinden. Beleven staat daarbij centraal. Voor de drogisterijen binnen de sector geldt dit in mindere mate, en dat blijkt ook uit de resultaten.
 

Andere benadering noodzakelijk

Dat de sector inspireert, blijkt ook uit de omzetcijfers van de branche. Volgens de NCV groeide de totaalmarkt in 2018 met 1,5%. Ook online wordt de branche steeds belangrijker. De groei in omzet in online verkopen is meer dan 30%. De positieve cijfers binnen de branche zijn echter niet alleen afkomstig van traditionele aanbieders. Denk aan het aanbod bij supermarkten en discounters zoals de Action, Lidl en Albert Heijn. Maar ook modeketens verbreden hun assortiment richting cosmetica, denk aan H&M en Zara. Naast een sterk concurrentieveld is ook de promotiedruk binnen de drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche hoog; vier op de tien persoonlijke verzorgingsproducten worden met korting verkocht. Zo’n hoge concurrentie- en promotiedruk vraagt uiteindelijk om een andere benadering binnen de branche… 
 

Van prijs naar waarde 

Om de consument te inspireren is de focus op prijs uiteindelijk niet voldoende. De kleine marges dwingen retailers na te denken over andere mogelijkheden om waarde toe te voegen. De focus verschuift van ratio naar emotie. Een goed voorbeeld hiervan is Rituals. De formule kijkt veel verder dan sec het verkopen binnen de eigen categorie en wil echt van betekenis zijn voor de klant. Rituals doet alles vanuit het bieden van rituelen en ontspanning. Met winkels die een oase van rust bieden te midden van het drukke, chaotische leven. Met een aanbod dat varieert van showergel tot kleding. Het is dan ook niet voor niets dat Rituals de consument het meest weet te inspireren binnen de branche en dat de retailer ook in de algemene ranking een tweede plek heeft weten te behalen.
 

Nek-aan-nekrace 

Ook Douglas en ICI Paris XL voegen waarde toe aan hun formule. Zo zetten ze in op unieke merken, vernieuwen ze hun winkels en organiseren ze verschillende beauty-events. In samenwerking met influencers proberen de beautyretailers klanten ook online meer inspiratie te bieden. Consumenten beoordelen Douglas en ICI Paris XL op de pijlers van inspiratie nagenoeg gelijk. De vraag is of er, op termijn, voldoende ruimte is voor beide formules of dat een van de twee er uiteindelijk met de winst vandoor gaat. 
 

Van verkoop naar verbinding

De meest inspirerende retailers binnen de branche maken de transitie van verkoop naar verbinding. Van distributiedenken naar domeindenken. Rituals doet dat door vol in te zetten op het faciliteren van ontspanning en ICI Paris XL en Douglas door steeds meer inspiratie toe te voegen op het gebied van cosmetica en persoonlijke verzorging. Maar ook discountformule Kruidvat voegt naast de lage prijs meer waarde toe. Denk alleen al aan de winkels (‘Kruidvat in de stad’) die worden geüpdatet met een nieuwe look and feel en verbreding en verdieping in nieuwe assortimenten. De emotionele meerwaarde die retailers binnen de branche bieden, werpt zijn vruchten af, ze is het meest inspirerend van alle retailsectoren.  
 

Bureaus

Media

Economisch