Dropshipping stijgt fors in populariteit

09-08-2019 (09:53) - Marketing

Er is sinds de jaarwisseling een sterke opwaartse trend te zien in het aantal zoekopdrachten op de e-commerce term ‘dropshipping’ in Nederland. Dit blijkt uit een inventarisatie van Dutch-Tech Magazine, dat de actuele Nederlandse markt voor dropshipping analyseerde aan de hand van data van Google Trends en CBS. 
 
Dropshipping is een techniek voor integraal ketenbeheer. De handelaar/retailer ontvangt een bestelling van een eindklant. De handelaar plaatst de bestelling door naar een producent of groothandel, die het product rechtstreeks aan de koper/eindklant levert. 
 

Interesse ruim verdubbeld

Vergeleken met de vijf jaren hiervoor, is het maandelijkse zoekvolume op de term dropshipping ruim verdubbeld in 2019. Ook op wereldwijd niveau stijgt de interesse in de populaire vorm van e-commerce flink. Een mogelijke verklaring hiervoor is de laagdrempeligheid, mede door de opkomst van partijen zoals AliExpress, waardoor veel startende ondernemers zich in dropshipping verdiepen.
 

Mogelijk veel nieuwe dropshipping ondernemers

Nederland kent momenteel zo’n 43.000 webwinkels, waarvan ruim 90% wordt gerund door 1 werkzaam persoon. Een kwartaal eerder waren dat er nog 3.000 minder. Niet iedere webwinkel is een dropshipping bedrijf, maar gezien de populariteit in zoekopdrachten, is een deel van de groei hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door dropshipping. De meeste webwinkels die in Nederland ‘gevestigd’ zijn, verkopen kleding (11.035), maar ook huis- en tuinartikelen (6.650) en vrijetijdsartikelen (3.855) zijn klaarblijkelijk populair.
 

E-Commerce platform Shopify steeds populairder

Uit een Google Trends analyse van vijf bekende e-commerce platformen voor dropshipping (Shopify, Magento, WooCommerce, OpenCart en BigCommerce) is gebleken dat de interesse voor Shopify steeds groter wordt. Dit terwijl het populaire Magento en OpenCart juist stagneren in populariteit. 
 

Bureaus

Media

Economisch