Influencer marketing: mannen sneller beïnvloed

15-11-2018 (10:01) - Marketing

 

Ruim 70% van de Nederlanders (18-40 jaar) bekijkt met regelmaat content van influencers. En ondanks dat het merendeel van die content is gericht op vrouwen, blijkt juist de man de meest actieve bezoeker! Dit blijkt uit onderzoek van influencer marketingbureau XMPLE onder zo’n 1.000 Nederlanders. 


Mannen blijken de grootste bezoekers van blogs en vlogs, in vergelijking tot vrouwen (78,2% vs. 63,2%), ook praten mannen vaker over hetgeen ze hebben gelezen of gezien (76,7% vs. 60,9%). Meest opvallend uit het onderzoek: waar vrouwen zich meer laten inspireren (74,7% vs. 68,8%), doen juist mannen vaker aankopen n.a.v. influencer content (67,7% vs. 57,1%). Er bestaat blijkbaar een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen in hun (online) shopgedrag.
 

kijken, klikken, kopen

Uit eerder onderzoek naar online shopgedrag, blijkt dat vrouwen over het algemeen meer oriënterend te werk gaan en mannen juist doelgerichter. Dit zou meer licht kunnen werpen op het doortastende gedrag van de man, als het aankomt op influencer marketing.
 

Patrick Wessels,
consumentenpsycholoog: “Mannen zijn doelgerichter, maar tegelijkertijd ook gevoelig voor status en verbondenheid. Wanneer een man met een doel verbondenheid vindt met een influencer waar ze tegenop kijken (status), is de aankoop van aangeprezen product X snel gedaan: mannen kijken, klikken, kopen. Vrouwen daarentegen, hanteren een meer oriënterende aanpak, gecombineerd met een zeer uitgebreid aanbod. Dit leidt vaak tot meer overwegingen en een uitgestelde aankoop.”
 

snel scoren vs. eindeloos ‘etalagegluren’

Het grotere influencer aanbod voor vrouwen kan te verklaren zijn, doordat vrouwen hier simpelweg meer behoefte aan hebben in hun aankoopproces. De doorsnee man winkelt quick-and-dirty: (online) shoppen is een klus die geklaard moet worden, terwijl voor veel vrouwen het shoppen an sich al een leuke activiteit is.*
 

Bureaus

Media

Economisch