Jury Namespotting Naam van het Jaar 2018 bekend

25-10-2018 (08:55) - Marketing

Namespotting is al 7 jaar een Nederlands online fenomeen, waarbij door zogenoemde ‘namespotters’ opmerkelijke merknamen worden verzameld, waaronder pedicure Bel me Teen, Cafetaria Hans & Frietje, Bakkerij Slager en Beenhakker revalidatiemiddelen. Elk jaar wordt er ook Naam van het Jaar verkozen. Vandaag is de nieuwe jury voor dit jaar bekend gemaakt.

 
Sinds 2015 wordt er jaarlijks de Namespotting Naam van het Jaar gekozen. Voorgaande winnaars zijn waterflesmerk Eau Eau Den Haag (2017) wolwinkel Wolhalla (2016) en mollenbestrijder De Laatste Hoop (2015). 

Jury Namespotting Naam van het Jaar 2018

De jury van de 2018-editie bestaat uit:

Henkjan Smits (oa trainer Business X-Factor en presentator NPO/Omroep Max)

Marianne Zwagerman (schrijver, presentator en media-criticus)

Menno Weij (jurist SOLV)

Patrick Kicken (social entertainer en radiopresentator)

Susanne van Nierop (hoofdredacteur Adformatie)

Kakhiel (internetfenomeen)

Evelien Udo (internetjurist RISE Merken)

Tim van Erp (redacteur LINDAnieuws)

Richard Otto (eigenaar Tens Media, uitgever o.a. Verdwenen Merken, Namespotting, en Spreekbuis.nl)

Hans Prummel (eigenaar De Naamafdeling, voorzitter Stichting Gaykrant en initiatiefnemer Namespotting)


Naam van het Jaar 

De genomineerden van dit jaar worden geselecteerd uit een lijst met ingezonden (‘gespotte’) namen, waaronder Autobestickeringsbedrijf 'Onder de Plak', Vishandel  'Kibbelking', vegetarische goulashsoepmerk ‘Goedlachssoep’ en wolmerk ‘DraadKracht’. Hiervan hebben de initiatiefnemers maandelijks een top-10 geselecteerd, die op eigen social mediakanalen en de populaire lifestylewebsite LINDAnieuws.nl zijn gepubliceerd. De namen met de meeste likes en shares kunnen op een nominatie rekenen. De nominatielijst wordt later dit jaar bekend gemaakt. Er kunnen overigens nog tot maandag 3 december namen worden ingestuurd naar de Namespotting-facebookpagina of naar namespotting@denaamafdeling.nl


Richard Otto: 'Door de groei in mediaconsumptie worden mensen ook met steeds meer merken geconfronteerd. Maar er kan slechts een beperkt aantal effectief door het brein worden verwerkt. Een goede, opvallende en vooral onderscheidende merknaam is daarom van evident belang om met potentiële klanten in contact te komen.'


Hans Prummel: "Er wordt nog te vaak te makkelijk gedacht over het bedenken van een merknaam. Een paar uurtjes brainstormen of een wedstrijd uitschrijven onder het personeel. De naam als sluitpost. Vergeten wordt dat naamontwikkeling een specialisme is. Je legt de ultieme basis voor je merk. Doe je dat goed, dan heb je daar vele jaren profijt van."

 


Bureaus

Media

Economisch