Legalisering kansspelen: hoe zit het met reclame?

16-01-2020 (13:22) - Marketing

Halverwege 2020 zal de online gokmarkt eindelijk legaal zijn en dat betekent dat we een groei in reclames zullen zien voor kansspelen. Er zijn immers al honderden aanvragen gedaan door casino’s om te mogen opereren onder de nieuwe wet en uiteraard zullen deze websites willen adverteren. Maar wat zijn eigenlijk de regels onder de nieuwe wet op het gebied van reclame?
 
Hoewel de wet al in 2016 door de Tweede Kamer werd besproken, is het vier jaar later eindelijk zover: de Kansspelwet treedt in werking en dat betekent dat we vanaf medio 2020 zonder problemen een spelletje dice, poker of blackjack kunnen spelen. Goed nieuws voor alle liefhebbers van een spelletje, maar naast de entertainmentindustrie is het ook goed nieuws voor de marketingindustrie. Er zal namelijk een hoop reclame gemaakt worden door de nieuwe websites, die eindelijk zonder problemen mogen opereren. Toch zitten er volgens de Kansspelwet een aantal regels aan het maken van reclame voor online casino’s. Dit zijn ze.
 
Uiteraard mogen alleen de bedrijven die een vergunning hebben van de Kansspelautoriteit reclame maken voor hun website. Verder mogen ze mensen niet misleiden met hun reclames. In de leidraad die de Kansspelautoriteit op hun website heeft geplaatst staat bijvoorbeeld dat er geen moment de indruk mag worden gewekt dat er al een prijs is gewonnen terwijl dat niet zo is. Ze mogen niet worden gepresenteerd als oplossing van een sociaal of financieel probleem en er mogen geen aanbiedingen als bonussen met een bepaalde tijdsduur (“wie zich vandaag nog inschrijft, krijgt …”) aangeboden worden.
 
Verder schrijft de Kansspelautoriteit dat er in de reclame gewezen moet worden op de mogelijke risico’s van kansspelen. Jongeren en mensen uit kwetsbare groepen – ouderen, laaggeletterden, allochtonen – mogen niet specifiek geadresseerd worden in de reclames en er moet altijd duidelijk worden aangegeven dat een kansspel een kansspel is, oftewel: dat een speler geen directe invloed heeft op het resultaat of de uitkomst van een kansspel.
 
Het zijn redelijk simpele regels die te vergelijken zijn met de regels die gelden voor alcoholreclames: wees verantwoordelijk met het product waarvoor wordt geadverteerd. Dat neemt niet weg dat er voor honderden reclamebureaus in Nederland een interessante tijd aanbreekt: er zijn talloze vergunningen aangevraagd en de meeste bedrijven zullen zich willen profileren en willen laten zien op de markt in Nederland. Dat betekent een roep om marketinggoeroes.
 
Indirect betekent het ook goed nieuws voor andere bedrijven. Voetbalclubs in Engeland, waar de markt al jarenlang legaal is, mogen daar volgens de wet met een kansspelaanbieder op het shirt spelen, iets wat in Nederland niet mocht. Nu de markt ook opengaat in Nederland betekent het dat sportclubs, evenementen en andere bedrijven zich kunnen laten sponsoren door online casino’s.
 
Met de legalisering van de online gokmarkt is het dus duidelijk dat er meer dan één markt opengaat: er wordt een kettingreactie in gang gezet die heel veel sectoren positief zal beïnvloeden en voor economische stimulans zal kunnen zorgen. De grote vraag die overblijft: waarom heeft het zo lang geduurd?
 

Bureaus

Media

Economisch