McDonald’s gaat goed gedrag opnieuw belonen met vervolg op succesvolle zwerfafvalcampagne

10-09-2021 (11:31) - Marketing

In de strijd tegen zwerfafval gaat McDonald’s goed gedrag van gasten opnieuw belonen. Het verminderen en verduurzamen van afval is een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de restaurantketen.
 
Gasten uitdagen zelf ook bij te dragen aan een schone omgeving werkte goed tijdens de eerste You Bin It, You Win It editie vorig jaar. McDonald’s zag tijdens de campagneperiode een toename van vier procent in de hoeveelheid afval dat correct werd weggegooid in de afvalbak. De tweede editie van You Bin It, You Win It loopt van 14 september tot en met 10 oktober.
 
You Bin It, You Win It is een onderdeel van de structurele zwerfafvalaanpak die McDonald’s samen met gedragswetenschappers ontwikkeld heeft. Uit onderzoek blijkt dat gedrag van mensen positief te beïnvloeden is door goed gedrag te belonen. De eerste zwerfafval-loterij in januari 2020 was een groot succes met een forse toename van vier procent meer afval dat goed werd weggegooid in de afvalbak tijdens de campagne periode.
 
Ook bij deze nieuwe You Bin It, You Win It editie worden gasten van McDonald’s weer beloond met prijzen voor het netjes weggooien van hun afval. In elk van de 254 restaurants staat gedurende de actieperiode van 14 september tot en met 10 oktober een speciale You Bin It, You Win It Actie-afvalbak. Een notaris heeft vooraf geloot waar de prijzen gaan vallen: welk restaurant, welke dag en welk tijdstip. De meest in het oog springende prijs is een Birò, honderd procent elektrisch en echt uniek omdat kunstenaar Iwan Smit er een heus kunstwerk van maakt door de Birò over te schilderen.
 
Als goede buur vindt McDonald’s het belangrijk om bij te dragen aan een schone omgeving. Daarom heeft ieder restaurant minimaal één fte in dienst die verantwoordelijk is voor het coördineren van de dagelijkse zwerfafval opruimrondes. Tijdens World Cleanup Day op 18 september zal McDonald’s haar fans wederom aanmoedigen ook een eigen opruimronde te doen met de Litterati-app. Met deze app kunnen gebruikers het geraapte afval registeren, zodat inzichtelijk wordt waar welk afval ligt. McDonald's gebruikt deze informatie vervolgens om haar opruimrondes te optimaliseren.  

Bureaus

Media

Economisch