Meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone

23-09-2021 (10:02) - Marketing

De e-commercemarkt is in een enorme stroomversnelling geraakt en daar lijkt in het eerste half jaar van 2021 nog geen einde aan te komen. De totale online consumentenbestedingen stegen in het tweede kwartaal met 11% naar €7,1 miljard en in het eerste half jaar in totaal met 19% naar €14,8 miljard. Voor het eerst gebruiken de meeste shoppers de smartphone als device. Van de online kopers heeft 58% ten minste één aankoop via de smartphone gedaan. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 47%.
 
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
 

Smartphone wint terrein

Van de online kopers heeft 58% minimaal één aankoop via de smartphone gedaan. Daarmee stijgt het smartphone-aandeel in zowel online aankopen als online bestedingen ten opzichte van het eerste half jaar van 2020. Dit gaat ten koste van desktop en laptop, hoewel de laptop nog steeds het meest gebruikte device is. "We roepen het al langer: de smartphone is hard op weg om de belangrijkste device te worden als het gaat om online shoppen. Voor online retailers is het dus van groot belang dat hun webshop mobile friendly is", licht directeur van Thuiswinkel.org Marlene ten Ham toe.
 

Groeiende populariteit Klarna en iDEAL

Klarna laat de grootste groei zien in het aantal gebruikers. Waar in het eerste half jaar van 2020, 10% van de online shoppers gebruik maakte van Klarna, was dit in dezelfde periode dit jaar 18%. Ook het aantal kopers dat iDEAL gebruikt als betaalmethode is opnieuw gestegen: 96% van de online kopers heeft ten minste één aanschaf betaald via iDEAL (+7%). Daarmee blijft iDEAL veruit de grootste, met creditcard op nummer 2, op 25%.

Bureaus

Media

Economisch