Merendeel bedrijven heeft digitale toegankelijkheid niet op orde

12-03-2020 (12:25) - Marketing

Ruim 80 procent van de bedrijven en (semi-) overheidsinstellingen hebben hun digitale toegankelijkheid voor mensen met een beperking niet op orde. Dat blijkt uit de Nomensa Digitale Inclusiviteit Benchmark van experience design agency Nomensa.
 
Nederland telt ruim twee miljoen mensen met een visuele, cognitieve of auditieve beperking die gebruik maken van het internet. Deze groep internetgebruikers wordt allen maar groter, mede door de vergrijzing. Veel organisaties zijn zich echter niet bewust van de voordelen van digitale toegankelijkheid. Zo zegt 21 procent van de respondenten geen idee te hebben waarom organisaties zich zorgen moeten maken over digitale inclusiviteit en toegankelijkheid. Slechts een klein deel, 17 procent, zegt te voldoen aan de verplichtingen die de wet voorschrijft en 82 procent zegt geen budget te hebben vrijgemaakt voor digitale toegankelijkheid.
 

Gemiste kans

Zoë van Nomensa: ‘Deze uitkomsten verrassen ons toch enigszins. Uit dit onderzoek blijkt dat een management als belangrijkste prioriteiten het vergroten van het bereik en het klantenbestand heeft. En dat zij de klanttevredenheid willen verbeteren. De commerciële mogelijkheden die digitale toegankelijkheid bieden, lijken dus wel een blinde vlek voor veel bedrijven. Dat is een gemiste kans.’ Een gebrek aan duidelijke doelstellingen en KPI’s staat bovenaan de lijst van barrières voor digitale toegankelijkheid. Andere genoemde barrières zijn onduidelijk belegde verantwoordelijkheden, een gebrek aan de juiste vaardigheden, bovendien ontbreekt het aan commitment en prioriteit van het hogere management. 
 

Twee miljoen potentiële klanten

De Nomensa Digitale Inclusiviteit Benchmark onderzocht de digitale toegankelijkheid van 72 organisaties. Het laat zien waar Nederlandse organisaties staan als het gaat om een inclusieve en toegankelijke digitale experience, aan welke zaken wordt nu veel aandacht besteed. En waarin schieten bedrijven te kort en laten zij kansen liggen. Het antwoord van Nomensa op deze laatste vraag is: twee miljoen meer potentiële klanten, minder wettelijke risico’s, een imago van ethisch leiderschap, verminderde kosten, en de wereld leefbaarder maken: al met al is het verbeteren van de digitale toegankelijkheid voor iedere organisatie een slimme, strategische zet naar een succesvolle onderneming.

Bureaus

Media

Economisch