Nederlanders vieren Halloween het liefst thuis met gezin en vrienden

22-10-2019 (10:27) - Marketing

Halloween is niet meer weg te denken uit Nederland, maar we vieren het wel anders dan in de VS. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction. Zo vieren Nederlanders het feest het liefst thuis. ‘Trick or treat-en’, zoals in Amerika doen de meesten van ons niet. Hier gaat slechts 14 procent van de Halloween-vierders verkleed met de kinderen langs de deuren.
 
Uit het onderzoek blijkt verder dat één op de vier Nederlanders niet weet wat Halloween inhoudt. In 2018 vierde ook niet meer dan krap één op de vijf Nederlanders (17 procent), vooral jongeren tot 35 jaar, Halloween. Dit aantal is vergelijkbaar met de participatie in de jaren daarvoor.   

Los van het thuis griezelen zijn er ook in Nederland legio pogingen om het feest als belevingsevenement voor groepen neer te zetten. In 2018 slaagden attractieparken daar het beste in: één op de tien vierders ging naar een evenement in zo’n park. Meer bescheiden was het succes van restaurants en bioscopen, die elk drie procent van de Halloweenfans ontvingen.      
 
De meest gekochte Halloween-items zijn kostuums en schmink, pompoenen, Halloween-decoraties, snoep en chocolade. Er wordt jaar na jaar, zeker in de doelgroep tot 45 jaar, meer geld uitgegeven aan Halloween gerelateerde items. De onderzoekers verwachten ook dat commerciële partijen weer méér aandacht aan Halloween zullen besteden. Zeker jongeren vinden het leuk als merken inspelen op Halloween.

Of het aantal Halloween-vierders nog gaat groeien wordt niet verwacht. Daarvoor is de participatiegraad volgens het onderzoek door de jaren heen te stabiel, en is de feestdagen ‘dichtheid’ in het laatste kwartaal van het jaar ook te hoog. De consument kent zijn grenzen.

 


Bureaus

Media

Economisch