Nederlanders zien niets in VR-bril: gebrek aan content drempel aanschaf

19-03-2020 (10:11) - Marketing

De VR-bril is niet echt gewild in Nederland. Het aantal Nederlanders dat zo’n bril bezit is het afgelopen jaar nauwelijks gestegen, blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope.
 
Slecht 6 procent van de consumenten heeft een VR-bril, dat zijn iets meer dan 700.000 Nederlanders. Een stijging van 1 procent ten opzichte van 2017. Toen hadden iets meer dan 650.000 Nederlanders een VR-bril (5 procent). Samsung heeft veruit het grootste aandeel met 40 procent. De concurrentie volgt op flinke afstand. De meerderheid (73 procent) van de VR-brillen werkt in combinatie met een smartphone. Ruim een kwart (27 procent) van de VR-brillen heeft een geïntegreerd scherm.
 

Gebrek aan content

Mannen (5 procent) en 18- tot 34-jarigen (7 procent) hebben de meeste interesse in VR-brillen. De voornaamste motivatie om er een te kopen is nieuwsgierigheid. Gebrek aan content en het ontbreken van een duidelijke meerwaarde zijn voor consumenten de belangrijkste drempels die ze weerhouden van de aanschaf van een VR-bri.

De VR-bril wordt het liefst gebruikt voor gamen (21 procent). 15 procent van de respondenten heeft een voorkeur voor films en series. Zeven procent kiest voor een virtiueel bezoek aan een stad of plaats. Vooral mannen kiezen voor gamen in virtual reality. Vrouwen noemen vooral films en series als toepassing. De 50-plussers zijn het meest gecharmeerd van locaties bezoeken op afstand.

Bureaus

Media

Economisch