Nieuw omzetrecord supermarkten in week 51 2021

29-12-2021 (17:40) - Marketing

Het jaar 2021 is wederom een jaar van records voor de supermarktbranche. De aanhoudende veranderde omstandigheden vanwege COVID-19, leggen de supermarkten geen windeieren. Eerder dit jaar noteerden de supermarkten al een recordomzet in de week voor Pasen. Door de last-minute ‘harde’ lockdown vlak voor Kerst, die er voor zorgt dat de Horeca gesloten is, heeft de Nederlandse consument zijn toevlucht ook voor Kerst gezocht tot de supermarkt.
 
In week 51 rekenden de supermarkten gezamelijk voor €1.06 miljard af. Dat is een groei van +3.7% t.o.v. week 51 in 2020. Dit is de hoogste weekomzet ooit en de derde keer dat de grens van 1 miljard doorbroken is.
 
Door de exceptionele ‘Kerstweek’ stevent de totale supermarkt omzet af op een jaaromzet rond de €44.6 miljard. De supermarktbranche groeit in 2021 dan circa met +1.7% t.o.v. 2020. Deze groei komt bovenop de groei van +9.1% die in 2020 werd gerealiseerd.
 
Oorzaken voor het continueren van hogere omzet groeicijfers zijn onder meer aanhoudende beperkingen in de Horeca. Zowel in voedingsmiddelen als alcoholische dranken is een verschuiving naar thuisgebruik te zien. Daarnaast is het steeds meer ingeburgerde thuiswerken een belangrijke factor; bijv. meer koffie drinken thuis, minder ‘on-the-go’ pakjes drinken of granenrepen.
 
“Naast verschuiving van aankoopkanaal en consumptie-lokatie, zien we dat de Nederlander zich steeds meer verwent”, zegt Jasper Bins, Retailer Lead bij NielsenIQ. “In meerdere categorieën zien we duidelijk een premiumization. Niet vreemd, want consumenten zoeken een vorm van compensatie voor de COVID-19 beperkingen waar ze mee te maken hebben” aldus Bins.

COVID-19 lijkt voorlopig nog niet uit het dagelijkse leven te verdwijnen en daar bovenop, zal inflatie een factor worden. Verhoogde grondstof-, transport- en energiekosten zullen deels terugkomen in de schapprijzen. Hierdoor zal de supermarktomzet een extra impuls krijgen.

 

Bureaus

Media

Economisch