Nivea-blauw beschermd

24-01-2020 (11:13) - Marketing

De kleur blauw van Nivea blijft als merk beschermd in Duitsland. Unilever, dat 10 jaar geleden een procedure was gestart om de kleurmerkregistratie van Nivea omver te krijgen, heeft besloten de procedure te stoppen. Daarmee behoudt Beiersdorf, het bedrijf achter Nivea, de bescherming van de kleur blauw voor crèmes.
 
Beiersdorf en Unilever liggen sinds 2009 overhoop omdat Unilever meende dat Niveau-blauw niet gemonopoliseerd kan worden omdat deze kleur geen onderscheidend vermogen bezit voor crèmes. Vermoedelijk wilde Unilever de weg vrij houden om zelf ook de kleur blauw te kunnen gebruiken voor zijn producten.
 
In eerste instantie gaf de Duitse rechter Unilever gelijk en liet weten dat als je in Duitsland een merkenclaim op een kleur wilt leggen je moet aantonen dat 75 % van de doelgroep die kleur als merk herkent. Dat was bij Nivea blauw niet het geval. Echter, in hoger beroep bepaalde het Hof dat 50 % herkenning voldoende was voor kleurmerkbescherming.

Daarop liet Beiersdorf een marktonderzoek zien waaruit zou blijken dat Nivea-blauw door 71 % van de mensen wordt herkend. Unilever heeft dit dit marktonderzoek niet betwist en de procedure ingetrokken. Om die reden bleef de merkregistratie dus in stand, maar kreeg Beiersdorf niet de fel begeerde uitspraak van de rechter dat Nivea-blauw een ingeburgerd merk is. 
 
Bron: Chiever Brand Protection

Bureaus

Media

Economisch