‘Nudging’ in mobiele app helpt consument bij gezondere keuzes

09-12-2020 (12:55) - Marketing

Nakko en Tilburg University hebben een gezamenlijk onderzoek uitgevoerd naar de invloed van nudges in het aankoopproces. De centrale vraag: kunnen supermarkten de klant helpen gezondere producten te kiezen? 
 
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een door Nakko ontwikkelde retail-klantenapp. Gedurende enkele weken werd bij een aantal producten na het zelfscannen van het artikel een alternatief product en nudge getoond. Het alternatieve product bevatte daarbij bijvoorbeeld minder suiker of meer vezels dan het reeds gescande product.
 
Het tonen van een alternatief product, zonder extra visuele nudge resulteerde in een significante verandering van aankoopgedrag. De ‘Nudge’ methode laat zien dat met 'een klein duwtje in de rug' een gezondere voedselkeuze kan worden gestimuleerd.
 
Dr. Ir. Nynke van der Laan, universitair hoofddocent Digitale gezondheidscommunicatie: ” Bij gezonde voedselkeuzes is er vaak een afweging nodig tussen een zeer aantrekkelijke optie die een directe beloning geeft en een optie die een grote toekomstige beloning biedt. Iemand kan de intentie hebben om gezond te eten, maar in een impuls toch een ongezond product kopen. Nieuwe technologieën kunnen op allerlei momenten in deze keuzeprocessen ingrijpen, wat voorheen onmogelijk was. Met de hier onderzochte aanpassingen in de handscanfunctie kun je zo heel direct feedback geven op iemands gedrag, uiteraard met diens goedkeuring."
 
Het onderzoek is met name interessant omdat er nog weinig bekend is over de mogelijkheden van het toepassen van digitale Nudges in het aankoopproces in de fysieke wereld.
Nakko hoopt meer inzicht te krijgen in de manier waarop consumenten hun boodschappenlijst samenstellen en waarop de keuzes gebaseerd zijn.
 
Directeur Len Clabbers: “Als applicatie partner brengen we naast onze technische kennis ook graag onze expertise in op het gebied van gezonder of milieubewuster leven. Als we die keuzes met het ontwerp van de supermarkt app wat makkelijker kunnen maken voor de gebruiker is dat voor ons een logische stap in de ontwikkeling van een zo goed mogelijke app voor onze klanten.”
 
Nakko is een full service mobiel bureau voor onder andere de retailsector. Het innovatief en creatief vermogen worden gekoppeld aan technische expertise om mobiele oplossingen te produceren die succes leveren aan zijn klanten. De oprichters van Nakko zijn ruim 20 jaar actief in de mobiele industrie en hebben ruime ervaring met app ontwikkeling voor retailers.
 

Bureaus

Media

Economisch