Onderzoek: Mom-lennial lijkt in niets op clichés
18-10-2019 (13:17) - Marketing
De nieuwe generatie moeders voldoet niet aan de clichés over moeders. Maar óók niet aan die over millennials. Ze zijn vaak onbeschaamd ambitieus. Gaan relaxt om met de work-life-balance. En duurzaamheid vinden ze belangrijk, maar zelden hét belangrijkste. Dat zijn enkele opvallende uitkomsten uit het recente trendrapport “De Mom-lennials: een nieuwe, kleurrijke generatie moeders”, op basis van onderzoek onder 3.500 moeders, in opdracht van Kek Mama.
Nieuwe generatie gatekeepers
Clichés kunnen prullenbak in
Vier types Mom-lennials
De onderzoekers geven wel aan dat we moeten uitkijken met zwart-wit uitspraken over 'de' Mom-lennial. Want Mom-lennials vormen niet één homogene groep. Er zijn vier belangrijke groepen aan te wijzen. Die zijn in het onderzoek gedefinieerd aan de hand van kleuren.
ROOD: Outgoing
Via social media heeft ze contact met de hele wereld. Is graag op weg met vriendinnen of gezin. Weet wat er speelt in de buurt én in de wereld. Slechts 4% van de outgoing moeders zet haar telefoon helemaal uit wanneer ze alleen met haar kind is.
BLAUW: Ambitieus
30% van de Mom-lennials
Haar gezin is belangrijk, maar haar werk ook. Ze wil zich blijven ontwikkelen. En haar kinderen leren het maximale uit het leven te halen. 24% van de blauwe moeders zou na het winnen van een half miljoen euro gewoon blijven doorwerken.
GEEL: Relaxt
28% van de Mom-lennials
Ze geniet ervan om lekker wat aan te klooien met haar kind. De hele dag opruimen, dat zie je haar niet doen. En koken? Graag lekker, maar wel snel. “Ik vind niet dat ik alles perfect hoef te doen”, zegt ruim de helft van de relaxte moeders.
GROEN: Bewust
9% van de Mom-lennials
Duurzaamheid houdt haar bezig. In haar aankopen, huishouden en keuze voor vakanties. Ecologische producten spreken haar aan, of het nu gaat om voedsel, beauty of (kinder)kleding. 20% van de groene moeders heeft bewust geen auto.
Het onderzoek is nu te downloaden op sanoma.nl. Kek Mama adviseert graag hoe je als merk deze verschillende type moeders kunt raken én bereiken. Op basis van onderzoekgegevens, ervaring en een grote collectie aan data is het mogelijk om de Mom-lennials op de juiste manier te bereiken via het netwerk van Sanoma.
Over het onderzoek
Het Kek Mama-onderzoek is in juni en juli 2019 gehouden onder 3.500 Nederlandse moeders van 20 t/m 45 jaar door middel van online interviews en is uitgevoerd door bureau TeraKnowledge®. De resultaten zijn representatief op de variabelen leeftijd, hoogst genoten opleidingsniveau en leefgebied.