Online boodschappen doen meer favoriet

14-11-2018 (16:24) - Marketing

In 2023 zal de consument nog meer online aankopen doen, blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek. Opvallend is er vooral een relatief grote stijging wordt verwacht voor het online bestellen van dagelijkse boodschappen. 


Momenteel staat dat nog in de kinderschoenen, stellen de onderzoekers. Zo'n 4 procent van de boodschappen wordt online gekocht. Toch verwachten ruim duizend ondervraagde consumenten dat dit in 2023 al 22 procent zal bedragen. 


'Een enorme groei, terwijl de ShoppingTomorrow-experts opvallend genoeg wat terughoudender zijn. Zij verwachten een online aandeel van 13 procent in 2023', zegt Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow. 'Ik ben dus heel benieuwd wie daar gelijk gaat krijgen, maar het staat vast dat de online verkoop van dagelijkse boodschappen een aardige vlucht gaat nemen.' 


buitenlandse webshops

Daarnaast groeit naar verwachting de populariteit van zowel marktplaatsen als buitenlandse webshops. Ook nu doen veel Nederlanders al veel buitenlandse inkopen op het web. Vooral Aziatische shops en marktplaatsen als Alibaba hebben veel Nederlandse klanten. De belangrijkste reden daarvoor is de prijs, al spreekt het brede assortiment ook veel consumenten aan.


Over het algemeen vinden de ondervraagden het vooral belangrijk om een eigen bezorgtijd te kunnen kiezen. Bovendien spelen de snelheid van een levering en de gebruiksvriendelijkheid van webshops een rol. 46 procent van de consumenten zegt daarentegen wel te willen wachten op een levering, als dat betekent dat bestellingen kunnen worden gecombineerd. Daarmee hopen ze bij te dragen aan een beter milieu. 

 


Bureaus

Media

Economisch