Online reputatie werkgever heel belangrijk voor werkzoekenden

26-03-2020 (11:14) - Marketing

De online reputatie van een werkgever is heel belangrijk voor sollicitanten. Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekenden is een slecht online imago namelijk reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten.
 
Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het zelfs ‘zeer belangrijk’. Twaalf procent van hen geeft aan dat een goede online reputatie de doorslaggevende reden is om voor een bepaalde baan te kiezen.
 

Social media 

Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de ondervraagden voorafgaand aan een sollicitatie online op zoek gaat naar informatie over zijn eventuele toekomstige werkgever. Maar liefst de helft van de respondenten gebruikt hiervoor de bedrijfsprofielen op social media, zoals: LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Zeventien procent van hen zegt met Google of soortgelijke zoekmachines te zoeken naar nieuwsartikelen. Opvallend genoeg raadpleegt slechts negen procent de bedrijfswebsite.
 

Social responsibility

‘Het eerste gedeelte van het sollicitatieproces speelt zich tegenwoordig vrijwel geheel online af’, zegt Rob Brouwer, CEO van Jobrapido. ‘Door de coronacrisis missen we de fysieke contactmomenten die we normaal gesproken met organisaties hebben. Het online imago van een werkgever is hierdoor alleen maar belangrijker geworden. Over de hele wereld zie je de impact van het virus op bedrijfscommunicatie. Organisaties berichten op dit moment voornamelijk over initiatieven op het gebied van corporate social responsibility en laten tegelijkertijd zien dat ze er voor hun medewerkers en opdrachtgevers zijn.’
 
De belangrijkste redenen om voor een baan te kiezen zijn wel nog altijd analoog van aard. Uit een eerder onderzoek van Jobrapido, uitgevoerd door Intelligence Group, bleek dat 53 procent van de ondervraagden een goed salaris de belangrijkste voorwaarde voor een baan vindt, gevolgd door een goede werksfeer (44 procent) en een vast contract (41 procent). Opvallend genoeg geven Millennials veel minder om een vaste betrekking (slechts 35 procent), maar hechten zij juist meer waarde aan carrièremogelijkheden (27 procent tegenover 11 procent van de oudere generaties) en uitdagend werk (27 procent tegenover 21 procent).
 
 

 


Bureaus

Media

Economisch