Online reviews laten Nederlander koud

03-10-2019 (11:05) - Marketing

Slechts een op de tien Nederlanders laat zich bij de keuze voor een product of dienst beïnvloeden door een positieve review. Dat blijkt uit onderzoek van Simon-Kucher & Partners.

Samen met de Denen hechten Nederlanders het minste waarde aan online beoordelingen. Deze uitkomst is brancheoverschrijdend. Zelfs binnen de reisbranche zegt bijna de helft van de Nederlanders dat goede ervaringen en beoordelingen hen niet brengen tot het maken van een andere keuze.

‘Heb je er als consument vertrouwen in dat de zaken in jouw land goed geregeld zijn, bijvoorbeeld door toezicht op bedrijven, dan is er minder reden om op consumentenreviews af te gaan’, vertelt prof. dr. Peter Kerkhof, hoogleraar Social Media aan de Vrije Universiteit Amsterdam. ‘Daarbij zijn Nederlanders individualistisch ingesteld, waardoor de mening van anderen er minder toe doet. Hierdoor hebben we dus minder de behoefte bij een aankoop eerst te checken wat anderen vinden.’

Goede reviews zorgen ervoor dat we meer willen betalen voor een product. In Nederland ligt dat percentage (9 procent) echter een stuk lager dan in andere onderzochte landen, waar het gemiddelde meer dan twee keer hoger is (19 procent). Als Nederlandse consumenten eenmaal een favoriet product gevonden hebben, stappen ze niet snel meer over. Zo geeft maar liefst 63 procent aan merktrouw te blijven, ondanks vergelijkbare producten met betere reviews. In Frankrijk kiezen ze op dit moment sneller voor de concurrent, slechts 19 procent blijft merktrouw als een vergelijkbaar product betere reviews heeft. Zeker in Nederland is merkloyaliteit dus een cruciale factor voor webwinkels, waar winkeliers slim op kunnen inspelen. 

Bureaus

Media

Economisch