Peugeot Sport en Lorige ontwikkelen exclusief uurwerk

13-01-2022 (10:23) - Marketing

Peugeot en horlogemaker Lorige bundelen hun krachten en werken samen aan een reeks speciale uurwerken. De timing is alvast goed, want Peugeot bereidt zich voor op een grote comeback in het lange afstandsracen. Het ontwikkelingsproces van de nieuwe Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar heeft meer paralellen met de horlogemaker dan je wellicht zou denken.

In 2020 kondigde de Automobile Club de l’Ouest een nieuwe topklasse aan voor het FIA World Endurance Championship (WEC), waaraan Peugeot zal deelnemen. Het Franse merk won de 24 uur van Le Mans in 1992, 1993 en 2009 en haalde recent het nieuws met de onthulling van het Peugeot 9X8 Hypercar Hybrid prototype dat is ontwikkeld voor de nieuwe raceklasse. Zo staat Peugeot opnieuw in de schijnwerpers, net als in 1990 met de Peugeot 905 en in 2006 met de Peugeot 908.
 

Behuizing van raceauto remmen

Lorige staat bekend om zijn horloges waarbij de behuizing gemaakt is van de remmen van een raceauto. Ditmaal, voor de creatie van de BL-Endurance Hyperblack, wordt gebruik gemaakt van de remblokken die zijn gebruikt tijdens de eerste testfasen van de PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar. De eigenaar van een Lorige bezit straks dus een stukje 9X8 dat daadwerkelijk is gebruikt, nog voordat de auto aan een race heeft deelgenomen.
"Het concept van Lorige raakte bij ons direct de juiste snaar", zegt Olivier Jansonnie, Technical Director van Peugeot Sport. "We delen hetzelfde ideaal van ontwikkeling met uurwerkachtige precisie. Vandaag de dag is recycling van groot belang. Het spreekt ons dan ook erg aan dat delen van de Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar een tweede leven krijgen. Zo valt een hoop op zijn plaats. Een innovatief concept wordt gecombineerd met het design en de kwaliteit van Lorige-uurwerken. Het is een samenwerking die volledig tot zijn recht komt."

"Deze hightech samenwerking is het hoogtepunt van het concept van Lorige", zegt Emeric Paraud, CEO van Lorige. "We wilden dat deze Hyperblack-serie van concept tot design geavanceerd zou zijn. Ik denk dat dat is gelukt, met een uurwerk dat het slanke en katachtige uiterlijk van de raceauto weerspiegelt. De samenwerking met PEUGEOT Sport gaat verder dan alleen inspiratie: het is lange afstandsracen en horlogemakerij op hun best."


Prestatie en emotie

De BL-Endurance is tot op het kleinste schroefje ontworpen met de hoogste nauwkeurigheid. Hoewel de wijzerplaat doet denken aan de kerbstones op het circuit, overheersen de verwijzingen naar de autosport niet. De verwijzingen naar het circuit zitten hem vooral in het materiaal van de behuizing.
 
 
"Voor ons liggen het hart en de ziel van Lorige in de verhalen en emoties die we met onze hoogwaardige uurwerken overdragen aan onze klanten", zegt Clément Etienvre, General Manager van Lorige.
 

Horloge

Kast: eendelige behuizing en wijzerplaat van hergebruikt carbon van de PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar tijdens diens ontwikkeling
Afmetingen: 51,6 x 43,6 mm
Dikte: 10,5 mm
Omlijsting, achterzijde behuizing en bandbevestiging: gestraald, behandeld met zwart DLC, klasse 5 titanium
Kroon: gestraald, behandeld met zwart DLC, klasse 5 titanium, Kryptonite lak
 

Aandrijving

Kaliber: LOR-PR01, mechanisch kaliber, zelfopwindend met perifere rotor, 45 uur stroomreserve, 37 juwelen, 28.800 VpH,
294 componenten
Wijzerplaat: ingelegd in behuizing, behandeld met zwart PVD en wit Super-Luminova, met zwart PVD behandelde cijfers
Waterbestendigheid: 5 atm
Band: zwart gevulkaniseerd leder
Vouwsluiting: twee roestvrijstalen schuifgespen, gestraalde en met zwart DLC behandelde klasse 5 titanium gesp, Kryptonite Lorige-logo, nauwkeurige 6 mm-afstelling
Kenmerken: uren, minuten, datum, energiemeter bij 6 uur
Afmetingen: 34,5 x 34 mm
Dikte: 6 mm
 

 


Bureaus

Media

Economisch