Reclame online gokken door het dak

05-01-2022 (16:42) - Marketing

Sinds de legalisering van de online kansspelmarkt per 1 oktober 2021 zijn reclamebestedingen van online gokbedrijven door het dak geschoten. Zo is er een gemiddelde verdubbeling te zien van de mediabestedingen van de onlinekansspel aanbieders sinds oktober vorig jaar. Uit eerder onderzoek door DVJ Insights en Edwin van Zon (voormalig werkzaam bij De Lotto en NLO), blijkt daarnaast dat een lockdown het aantal online kansspelers in Nederland significant vergroot. Meer dan de helft van de spelers die meedeed aan het onderzoek gaf aan dat de pandemie en de lockdown reden zijn geweest om te gaan spelen.
 
Lucas Hulsebos, CEO DVJ Insights: “Bestaande aanbieders hebben een voorsprong vanwege hun merkbekendheid bij de consument. Verwacht wordt dat nieuwe spelers in de markt een enorme kans hebben om in een korte tijd veel naamsbekendheid en betrouwbaarheid te verwerven”.
 
De afgelopen weken waren er bijna dagelijks reclames om online een gokje te wagen met bijna iedere week een nieuwe aanbieder om de consument te verleiden. De huidige toename van advertenties voor online kansspelen is nog maar het begin, ook omdat de grote spelers nog in afwachting zijn van een vergunning en veel partijen nog gaan starten met adverteren. Op dit moment is er al een gemiddelde verdubbeling van media-uitgaven (TV, radio, print). Werd er in de periode voor 1 oktober gemiddeld ongeveer 1,5 miljoen euro per week uitgegeven aan media, vanaf week 39 verdubbelde dit ruimschoots naar gemiddeld 3,5 miljoen per week. De ingezette lockdown laat de onlinekansspelenmarkt fors groeien, zeker nu er bij een tiental aanbieders legaal gespeeld kan worden én hier hevig voor wordt geadverteerd. 

Bureaus

Media

Economisch