Reviews bepalend voor keuze webshop in Nederland

07-11-2019 (11:07) - Marketing

Goede reviews bepalen voor veel Nederlandse online consumenten bij welke webwinkel ze iets kopen. Daarin verschillen ze van Belgische online shoppers, voor wie juist de prijs van de producten doorslaggevend is. Dat blijkt uit een online poll die reviewplatform Trustpilot hield onder Belgen en Nederlanders. 

Trustpilot vroeg ruim 2500 Nederlandse en Belgische shoppers wat hen bewoog om wel of niet voor een bepaalde webwinkel te kiezen. Ruim 40 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat ze de aanwezigheid van reviews daarbij het belangrijkst vinden. Het Belgische winkelend publiek hecht minder waarde aan online reviews. Daar is het juist de prijs van een product die leidt tot een aankoop. Van de Belgische respondenten geeft 35 procent aan dat prijs het belangrijkst is, tegenover 28 procent die zegt reviews belangrijk te vinden. 
 
Uit gebruikscijfers van Trustpilot blijkt dat het aantal reviews in België wel snel groeit. Op dit moment zijn er op het platform van Trustpilot ruim 5 miljoen klantenbeoordelingen van Nederlandse winkels te vinden, tegenover 550.000 Belgische. Dat laatste aantal groeit echter snel. Momenteel worden er maandelijks 50 procent meer Belgische beoordelingen achtergelaten dan in dezelfde periode vorig jaar. 
 
Belgische en Nederlandse consumenten zijn het wel over één ding eens: als er positieve reviews getoond worden bij een webshop, is men veel vaker geneigd daar een aankoop te doen. Voor Nederlanders geldt dit voor 81 procent van de respondenten, in België voor 77 procent. Ook een keurmerk helpt. Bijna 63 procent van de Nederlandse consumenten koopt eerder bij een winkel die bijvoorbeeld een Thuiswinkel waarborg heeft. Van Belgische shoppers geeft 41 procent aan eerder te kopen bij een winkel met Unizo of safeshop label. 
 
In zowel Nederland als België vinden consumenten het belangrijk om meerdere webshops te vergelijken voor ze overgaan tot een aankoop. Ruim een kwart van de mensen bezoekt daarbij meer dan vijf webwinkels.

 


Bureaus

Media

Economisch