Sterkste merken op twitter 2018

20-12-2018 (12:40) - Marketing

Nu het einde van het jaar nadert  is bekend welke merken Twitter in 2018 hebben gewonnen binnen thema’s als merkstem, gebruik van 6 seconden video, merk purpose en introductie momenten. Er zijn dagelijks award-winnende, perceptie verschuivende en innoverende campagnes van toonaangevende merken over de hele wereld op Twitter te vinden. Twitter viert de beste marketing van het jaar met een samengestelde lijst “Merken die Twitter hebben gewonnen in 2018”.


Deze campagnes vertegenwoordigen sommige van de creatiefste die op Twitter het receptieve publiek aanspreken. Barry Collins, Senior Director van Twitter Client Solutions EMEA: “Terwijl veel andere apps en platforms roepen: 'Kijk naar mij', zegt Twitter: 'Kijk eens hiernaar'. Twitter heeft een erg waardevol publiek en wanneer zij receptief is, is Twitter het beste platform voor het lanceren van nieuwe campagnes en om snel de aandacht te krijgen. Voor adverteerders die hun merken willen koppelen aan premium video-inhoud biedt Twitter de mogelijkheid om zulke videogesprekken te koppelen aan de grootste live-momenten van de wereld. Deze campagnes vertegenwoordigen een aantal van de creatiefste die het receptieve publiek op Twitter aanspreken, en we kijken er naar uit om een vervolg van creativiteit en innovatie op het platform te zien in 2019.”


BESTE MERKSTEM

Het merk dat op een consistente en strategische manier in staat is geweest om hun eigen Twitter-stem te definiëren en te gebruiken - authentiek, grappig en misschien zelfs brutaal in hun Twitter-gesprekken.

Winnaar:  @KFC

KFC is erin geslaagd om hun eigen merkstem te creëren door in te spelen op alledaagse momenten - en hun volgers tegelijk te blijven verrassen en verblijden. Het meest opmerkelijke is dat ze het General Hospital live-tweetten, waardoor fans versteld achterbleven en meer wilden. Ze hebben ook de herleving van de iconische KFC-kolonel gecomplimenteerd door Twitter te gebruiken om zijn boodschap en sympathieke persoonlijkheid te verspreiden. Ze benutten hun tv-advertenties op briljante wijze, maar voegen een leuke, boeiende en grappige stem toe aan die inhoud op Twitter.

 

BESTE VERTALING VAN DIGITALE NAAR FYSIEKE ACTIVERING

Het merk dat de magie van Twitter tot leven bracht door het digitale en experiëntiële samen te brengen.

Winnaar: @SiliconHBO

Met de opkomst van voedselbezorgingsapps in de afgelopen paar jaar, besloot Silicon Valley deze trend te ‘plagen’ met hun eigen app genaamd SliceLine (je zal misschien opmerken dat deze rijmt met een bepaalde reisgerelateerde app). In de show vindt SliceLine de goedkoopste opties en levert vervolgens een pizza via drone. Dus waarom zou je deze ervaring niet echt tot leven brengen voor fans? Dit hebben ze dan ook precies gedaan. Op de première nacht van seizoen 5 gebruikte HBO Twitter om een verhaallijn om te zetten in realiteit. Kijkers konden "SliceLine" ervaren door #SliceLine + de pizza emoji te tweeten om een pizza rechtstreeks bij hen thuis af te laten leveren - sommige hiervan zelfs via drone, simpelweg voor dat extra tech gevoel! Dit is een uitstekende voorbeeld van het omzetten van een digitaal concept naar een fysieke activering die fans kunnen ervaren.

 

BESTE C-SUITE-STRATEGIE

De CEO / executive die Twitter gebruikt om rechtstreeks in contact te komen met de consument.

Winnaar:  @tim_cook

Tim Cook heeft de manier waarop hij dit jaar Twitter gebruikt verhoogd door zich o.a. groots uit te spreken over wereldproblemen. Hij startte zelfs het Apple-evenement met een "toevallige" Tweet, waar hij “op zoek” was naar zijn clicker. Hij gebruikt het platform om met zijn 11 miljoen volgers te communiceren over vanalles. Van de nieuwste innovaties van Apple, tot prachtige fotografie #ShotOniPhone, van het delen en onderwijzen van het publiek over het beleid van Apple, tot zijn persoonlijke passies. Hij is een inspirerende leider en zet een goed voorbeeld voor hoe leiders de kracht van Twitter kunnen gebruiken om in contact te komen met publieken over de hele wereld.


BESTE UITWISSELING

Twee zijn beter dan één, en deze merken creëerden een buzz door een Twitter-uitwisseling die uiteindelijk leidde tot brutale momenten en product aankondigingen.

Winnaar: @Wendys, @LittleDebbie

NIEMAND is beter in twitter uitwisselingen dan Wendy's. Daarom verwelkomde Little Debbie haar mede roodharige vriendin tot een "Twitter talkshow". De twee merken praatten met elkaar op dezelfde manier als je zou zien op een talkshow. Zo boden ze samen het perfecte forum voor een uitwisseling van vermakelijke geintjes. Andere merken als Pop Tarts en Moonpie merkten deze uitwisseling op en sprongen bij het gesprek. Het leek een beetje op een Twitter stand up comedy act die plaatsvond tussen enkele van de beste merken en gebruikers op het platform.


BESTE GEBRUIK VAN LIVE STREAMING (VIDEO)

Het merk dat de live-ervaring van streaming naar een nieuw niveau heeft gebracht, waardoor de consument werd betrokken op innovatieve manieren.

Winnaar: @Apple

Apple nodigde de hele wereld uit voor wat normaal een niche gebeurtenis was, door een glimp van hun nieuwe producten via een livestream van het #AppleEvent te geven. Door gebruik te maken van Twitter konden ze fans betrokken houden voor, tijdens en na het evenement. Ze vroegen kijkers om een Tweet te liken als zij updates en reminders wilden ontvangen op de dag van de lancering.. Op de dag van het evenement hadden ze een gesponsorde trend en gesponsorde tweets in verschillende talen die ervoor zorgden dat fans en journalisten over de hele wereld het gesprek konden bijhouden. Dit natuurlijk omdat er geen betere plek is dan Twitter om de hele wereld aan de praat te krijgen.


BESTE 6 SECONDEN VIDEO

Het merk dat liet zien dat een verhaal zelfs in de kleinste formaten verteld kan worden.

Winnaar: @Tide

Tide won de Super Bowl (en een Grand Prix Cannes Lions ... of nog prestigieuzer, ze wonnen in hun categorie in Twitter's eerste #BrandBowl) met hun geestige "Tide Ad". Dit was echter geen one-night reclame voor Tide. Het creëerde namelijk een doorlopend programma voor het merk. Zo verrasten ze iedereen door de campagne terug te brengen tijdens het huidige NFL-seizoen, met behulp van opmerkelijke persoonlijkheden zoals Fox's gehele on-air personality team. Het merk gebruikte het #TideAd-platform door spoofs te creëren en besloot ook Twitter’s format op schitterende wijze te gebruiken. Hun expert gebruikte zelfs een telestrator om een witte broek van een van de spelers op het veld te laten zien, wat bewijst dat zelfs de kleinste communicatie formats wijdverspreide aandacht kunnen trekken.


BESTE GEBRUIK VAN CREATORS

Het merk dat influencers en creators heeft gebruikt om op nieuwe en interessante manieren het woord over hun campagnes te verspreiden. 

Winnaar: @NBAonTNT

TNT heeft Niche, de ontwikkelaarscommunity van Twitter, gebruikt om samen te werken met lokale artiesten in belangrijke NBA-steden (Portland, Oklahoma, LA en Boston) om originele en door de teams geïnspireerde kunst te maken. De kunstenaars deelden hun kunstwerken via sociale media en het was ook te zien in NBA Tip-Off OOH-advertenties in verschillende steden. Daarnaast was het artwork te zien op Twitter in een "Heart to Remind" -campagne om de NBA-tip af te stemmen en maakte zelfs deel uit van een weggeefactie via Fooji, waar gelukkige fans een gesigneerde poster van een NBA-atleet ontvingen! Door gebruik te maken van verschillende Twitter-elementen kon TNT op een cultureel en relevant moment in contact komen met fans en de kracht van videomakers benadrukken om het woord op nieuwe manieren te verspreiden.


BESTE MERK PURPOSE

Het merk dat een standpunt innam, inspeelde op wat echt gebeurde en op een authentieke en oprechte manier verbond met cultuur.

Winnaar: @nike

Kaepernick. Eén woord is alles wat je hoeft te zeggen voor deze campagne. Nike nam een standpunt in, pakte de kans, en stond voor iets, en het was geweldig. Er was natuurlijk geen betere plaats dan Twitter om het gesprek te starten. En dit gesprek ontvouwde zich vervolgens op massa-niveau. Nike was in staat om met een eenvoudige afbeelding en geniale copywriting een wereldwijd gesprek op Twitter te stimuleren en dit allemaal terwijl ze trouw bleven aan hun merk. #JustDoIt.


BESTE ACTIVATIE VAN GEBEURTENISSEN

Het merk dat in staat was om grote culturele gebeurtenissen aan te vullen en een rijk gesprek te voeren rondom die momenten.

Winnaar: @budweiser

Budweiser won de "digitale Wereldbeker" door hun Bud Man of the Match World Cup-activering. Ze waren het meest genoemde merk op Twitter tijdens het toernooi en dit was met een goede reden. Het merk heeft met succes gebruikgemaakt van hun sponsoring door fans de mogelijkheid te geven om voor elke afzonderlijke wedstrijd tijdens het 2018-toernooi te stemmen op de Man of the Match. Ze genereerden 115 miljard impressies als gevolg van hun campagne, wat er zelfs toe leidde dat een op maat gebouwd stem platform werd ontwikkeld door het merkstrategie-team van Twitter. Budweiser en Twitter werkten samen met FIFA om deze activering mogelijk te maken en Twitter hielp Budweiser om tijdens het WK het meest besproken merk te worden.


BESTE INTRODUCTIEMOMENT

Het merk dat op een creatieve manier Twitter gebruikte om een nieuw product of een nieuwe campagne te lanceren.

Winnaar: @heinzketchup_us

Heinz zette Twitter in vuur en vlam tijdens de lancering van hun nieuwe product, Mayochup. Ze gaven2 aanleiding tot het gesprek, stimuleerde deelname, en genereerden hiermee een van de grootste opwellingen van het jaar. Ze genereerden zelfs 2,4 miljard impressies, waarvan 1 miljard in de eerste 48 uur na de lancering. Het begon allemaal toen een slimme reiziger een foto van het product Mayochup uit een Koeweitse supermarkt twitterde en hiermee een fel debat aanwakkerde over de vraag of het in andere landen verkocht moest worden. Maar in plaats van enkel een simpele Tweet te gebruiken om dit gesprek te voeren, besloot Heinz om de inzet te verhogen. Het merk creëerde een Twitter-enquête waarin ze vroegen of ze Heinz Mayochup in de VS moesten lanceren, met 500.000 ja stemmen om het product op de markt te brengen. Het galmende antwoord was dus: JA!


DE BESTE MANIER OM BRANDERS TE BRANDEN

Het merk dat consistent in staat was om hun meest toegewijde fans te belonen met exclusieve inhoud om het gesprek en de opwinding op Twitter te stimuleren.

Winnaar: @budlight

Er was dit jaar geen pakkender uitdrukking in adverteren dan "#DillyDilly", en Twitter heeft zeker bijgedragen aan het bevorderen van het gesprek. Bud Light produceerde hier namelijk niet alleen gedenkwaardige tv-advertenties voor, maar gebruikte het format ook perfect op Twitter. Het werd een fenomeen in popcultuur en het merk maakte groots gebruik van deze populariteit. Ze creëerden zelfs een echte 'cease-and-desist' brief, vergezeld door twee kaartjes voor de Super Bowl. Hier presenteerden ze hun grootste #DillyDilly-advertentie die in samenwerking met de Bud Knight was gemaakt. Het maakte ook zijn weg naar het veld, waar de Eagles hun plan van aanpak lieten zien die de Super Bowl zou winnen, genaamd "Philly Philly". Er staat nu zelfs een bronzen #PhillyPhilly-standbeeld voor het Eagles-stadion - en dat allemaal vanwege een simpele Tweet.


Bureaus

Media

Economisch