Wat is Google Shopping en hoe kan ik het inzetten?

30-08-2021 (19:53) - Marketing

Google Shopping is onderdeel van de Google zoekresultaten. Als je zoekt naar een product zie je vaak bovenaan producten verschijnen. Dit zijn de Google Shopping-resultaten. Wordt je product vertoond in Google Shopping dan wordt het sneller gezien door potentiële klanten. In dit artikel lees je alles over Google Shopping en hoe je het kunt inzetten om meer te verkopen.
 

Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping is niet hetzelfde als de advertentienetwerken van Google Ads, zoals Google Search en Display of YouTube Ads en Mobile Ads. Bij Google Ads kun je zelf campagnes aan en uitzetten, budgetten instellen, je biedingen beheren en optimalisaties uitvoeren. Bij Google Shopping bepaalt Google wanneer je productvermeldingen worden weergegeven. Google bepaalt dit aan de hand van je productfeed en je website. Het opzetten van Shopping advertenties heeft daardoor meer raakvlakken met SEO.
 

Je productfeed delen

Je kunt je productfeed met Google delen. Hiervoor gebruik je het Google Merchant Center. Hier laad je jouw feed in met alle beschikbare productgegevens. Je ziet hier ook of je producten worden goedgekeurd of afgekeurd door Google. In het Merchant Center kun je ook tips vinden voor optimalisatie. Vaak ontbreken er afbeeldingen, productomschrijvingen of prijzen. Is dit bij jou het geval? Dan zal Google je hiervoor “bestraffen”
 

Bieden

Binnen Google Shopping is het mogelijk om te bieden. Aan de hand van een veiling tussen concurrerende partijen bepaalt Google op welke positie jouw advertentie getoond zal worden. Je zou denken dat de eerste positie altijd de beste is, maar dat is niet altijd het geval. Hoe hoger je geplaatst wordt, hoe meer je betaalt per klik. Je wordt wel vaker getoond, maar je betaalt meer. Het beste is om een balans te vinden tussen prijs per klik en het rendement. Klinkt dit allemaal te ingewikkeld? Dan kun je Google shopping uitbesteden. Een online marketing bureau dat gespecialiseerd is in Google Shopping weet precies wat het moet doen om voor jouw campagne het hoogste rendement te behalen.
 

Hoe kun je beginnen met Google Shopping?

Je kunt ook zelf beginnen met Google Shopping. Begin met het uitvoeren van een onderzoek. Je begint met het instellen van je doelen. Zo kun je achteraf checken of deze zijn behaald. Daarnaast is het goed om de focus te bepalen. Van welk product wil je het meeste verkopen? Maak verschillende campagnes met een eigen focus. Daarna is het belangrijk om erachter te komen welke zoektermen jouw potentiële klanten gebruiken? Je kunt hierachter komen door de Google Keyword Planner te gebruiken. Deze gratis tool toont de zoekvolumes en geeft zoeksuggesties. Kijk daarna naar je concurrenten. Begin nooit met het weergeven van advertenties zonder dat je je hebt verdiept in je concurrentie. Je kunt zelf een aantal zoekopdrachten uitvoeren. Bekijk de Shopping-resultaten kritisch en bekijk wat je beter kunt doen ten opzichte van de concurrent.
 

Waarom je Google Shopping zou moeten inzetten

Google Shopping is een hele krachtige conversietool. Dit verschilt echter wel per product. Er zijn ook voorbeelden waarbij de verwachtingen van Google Shopping hoog waren, maar de conversie tegenviel. Het is sterk afhankelijk van de branche waarin je actief bent, de concurrentie en je eigen aanbod. Begin je net met Google Shopping dan doe je er goed aan om je te laten adviseren door een online marketing bureau dat zich bezig houdt met Google Shopping om erachter te komen of Google Shopping voor jouw product de moeite waard is.

 

Bureaus

Media

Economisch