Wie geen online kleren koopt, zal dit ook niet snel gaan doen

06-07-2018 (10:22) - Marketing

Volgens Thuiswinkel.org is de omzet in web shops in Nederland in 2017 met €22,5 miljard 13% hoger dan in 2016. Hierbij is het kledingsegment met €2,3 miljard absoluut het grootste segment. Toch blijven fysieke winkels belangrijk voor de consument. Bijna de helft van de mensen die nooit online kleding kopen, zegt dit in de toekomst ook niet te gaan doen. Wat zijn de triggers om wel of niet online te shoppen?


Het aantal mensen dat online aankopen doet, blijft stijgen en ook voor de komende jaren wordt verwacht dat deze groei aanhoudt. Op dit moment zegt 11% van de respondenten kleding en schoenen alleen nog maar online te kopen. Voor boeken en speelgoed ligt dit zelfs op 33%. Toch is er een grote groep consumenten die niet snel online kleding zal gaan kopen. Dit blijkt uit recent onderzoek van strategie en marketing consultancybureau Simon-Kucher & Partners.
 

44% gaat nooit online  kleding kopen

“Mensen die veel online shoppen, gaan ook nog graag de straat op om te winkelen. Het kunnen bekijken en passen van kleding en schoenen zijn de belangrijkste redenen om naar een fysieke winkel te gaan.”, zegt Jos Eeland, Senior Director van Simon-Kucher & Partners. Opvallend is dat van de 45% van de consumenten die op dit moment alleen in fysieke winkels kleding koopt, 44% nooit zou overwegen in de toekomst die aankopen wel online te doen. Vooral financiële stimulansen zetten consumenten aan tot het online kopen van kleding en schoenen. Het gratis leveren van de bestelling wordt hierbij als belangrijkste trigger genoemd (42%), gevolgd door gratis retourneren (35%).


Mensen met hoog inkomen willen expertise

Consumenten met hoge inkomens geven aan waarde te hechten aan de expertise en assistentie die medewerkers in fysieke kledingwinkels bieden. Deze groep shopt echter ook vaker bij online-only winkels als Zalando en Wehkamp (61%) dan mensen met lage inkomens (43%). Daarnaast geven mensen met een hoog inkomen vaker aan online te shoppen omdat ze hiermee tijd besparen en omdat ze zo buiten openingstijden kunnen winkelen.


De rol van de kledingwinkel verandert

“Ondanks dat het aantal consumenten dat online shopt groeit, zijn fysieke winkels nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. Consumenten blijven waarde hechten aan de ervaring van het winkelen in winkels. De rol van de winkel is wel aan het veranderen door de komst van het online kanaal, en het is belangrijk voor winkels om hier op in te spelen”, concludeert Eeland.


Bureaus

Media

Economisch