Wie koopt HEMA?
29-09-2017 (14:30) - Marketing
HEMA staat in de verkoop. Het personeel en winkelend publiek hoeft zich geen zorgen te maken, beloofde directeur Tjeerd Jegen in het AD. Er zullen geen ontslagen vallen, zo bezwoor hij. Toch zie je daags na de presentatie van de tweede kwartaalcijfers vooral sombere berichten over de toekomst van HEMA voorbij komen. Retail expert Rob Benjamens nuanceert de mineurtoon: 'Ik zie wel degelijk kansen voor HEMA. Daarbij komt ook nog dat je eerst de cijfers achter de cijfers moet kennen voordat je een oordeel velt.'
Credit Suisse
meer winkels in Nederland
Cor Molenaar: sluiting deel Nederlandse winkels
FD: kopers staan niet in de rij
Rob Benjamens: AH, Jumbo of Lidl?
Retailexpert Rob Benjamens is echter minder somber over de positie van HEMA en over mogelijke belangstelling van potentiële kopers. 'Verlies op zich zegt nog niet zoveel. Toen HEMA in handen kwam van een private equity partij, is het bedrijf overladen met schulden. Om te weten hoe HEMA het feitelijk doet, moet je dus de cijfers achter de cijfers kennen.'
Wat Benjamens betreft ziet het er naar uit dat de koeswijziging die een jaar geleden is ingezet, vrucht begint af te werpen. 'Daarom zou het dus juist wèl een goed moment kunnen zijn om het bedrijf in de etalage te zetten. Er is opnieuw aandacht voor design en het eigen merk (hiermee is HEMA ooit groot geworden), en binnen de formule wordt ook meer accent gelegd op levensmiddelen. Als je dan weet dat Albert Heijn een aantal jaren geleden al interesse had, dan schat ik in dat die interesse er nog steeds zou kunnen zijn. AH zet in op AH to go. Ik zie daar wel iets van synergie. Ander punt is bol.bom. HEMA heeft een weg te gaan die bol.com tot in de puntjes beheerst. Het HEMA assortiment leent zich uitstekend voor online verkoop.'
Een andere optie ziet Benjamens in Jumbo. 'Zij hebben La Place. Daar zou dus een aansluiting kunnen zitten. En in zijn algemeenheid geldt dat food retailers voor traffic zorgen, waardoor HEMA nog beter zou kunnen inspelen op de belangrijke impuls aankoop. HEMA is een winkel waar je even binnenloopt en iets koopt wat je leuk vindt', aldus Benjamens.
Als derde optie noemt Benjamens foodretailer Lidl. Lidl is de snelst groeiende retailformule in levensmiddelen. Bovendien verkoopt het sinds enige tijd kleding van Heidi Klum. 'Hoe dichtbij wil je het hebben?', vraagt benjamens zich af.
Wat het ook wordt, het betekent veel werk en veel manoeuvreren om er een succes van te maken. Maar op zich zal dat geen belemmering zijn voor een der partijen om de mogelijkheden te onderzoeken, meent Benjamens.