Wie koopt HEMA?

29-09-2017 (14:30) - Marketing

HEMA staat in de verkoop. Het personeel en winkelend publiek hoeft zich geen zorgen te maken, beloofde directeur Tjeerd Jegen in het AD. Er zullen geen ontslagen vallen, zo bezwoor hij. Toch zie je daags na de presentatie van de tweede kwartaalcijfers vooral sombere berichten over de toekomst van HEMA voorbij komen. Retail expert Rob Benjamens nuanceert de mineurtoon: 'Ik zie wel degelijk kansen voor HEMA. Daarbij komt ook nog dat je eerst de cijfers achter de cijfers moet kennen voordat je een oordeel velt.' 


Credit Suisse

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers maakte het bedrijf donderdag bekend dat het samen met de Britse eigenaar Lion Capital de mogelijkheden onderzoekt voor verkoop. Lion Capital en HEMA hebben daarvoor de Zwitserse zakenbank Credit Suisse in de arm genomen. Een woordvoerder van HEMA wil nog niet prcies zeggen welke opties nu precies worden onderzocht, maar behalve volledige verkoop zou ook een gedeeltelijke verkoop of een beursgang mogelijk zijn. Vooral dankzij die buitenlandse expansiedrift steeg de omzet het tweede kwartaal met 3,3 procent ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar naar 287 miljoen euro. De groei zit op dit moment vooral in Frankrijk, Duitsland, maar ook in Spanje en Groot-Brittannië. 
 

meer winkels in Nederland

De winkelketen is echter nog wel flink verliesgevend. In het tweede kwartaal kwam het verlies uit op 29,1 miljoen euro, tegenover 9,6 miljoen een jaar eerder. HEMA wijt dit aan eenmalige financieringskosten van 20,1 miljoen euro, die zijn gemaakt voor de herfinanciering van de schuld.  Toch is HEMA er bij monde van Tjeerd Jegen van overtuigd nu goed gepositioneerd te zijn om te profiteren van haar toekomstige groeipotentieel.  Het winkelbedrijf telt inmiddels ruim 700 winkels in zeven landen, waarvan er meer dan 300 onder leiding van Lion Capital zijn geopend. Volgens Jegen worden er dit jaar ook in Nederland nog 5 nieuwe winkels geopend. 'Al onze winkels zijn winstgevend. We openen dit jaar juist vijf winkels in Nederland, dat is voor het eerst sinds jaren. Sluitingen zijn absoluut niet aan de orde.'
 
 

Cor Molenaar: sluiting deel Nederlandse winkels

Retailexpert Cor Molenaar voorspelde eerder deze week echter nogal somber dat bij een verkoop de nieuwe eigenaar ongetwijfeld een deel van de filialen in Nederland zal sluiten. 'HEMA heeft op de thuismarkt te maken met felle concurrentie van ketens als Action en webwinkels. Daarom zal die nieuwe eigenaar de winstgevendheid per winkel én de locatie onder de loep nemen', aldus Molenaar. 'De nieuwe eigenaar zal afstand nemen van Nederland omdat meer potentie wordt gezien in het buitenland.'
 

FD: kopers staan niet in de rij

Volgens het FD wordt de verkoop van Hema nog 'een pittige klus'. Potentiële kopers vragen zich af hoe bestendig het herstel van de winkelketen is. Ook zijn er twijfels over de groeimogelijkheden in het buitenland. Dat zou blijken uit een rondgang van het FD onder diverse bankiers en een gesprek met een kandidaat-koper. MEMA zou op dit moment niet 'hot' genoeg zijn.
 

Rob Benjamens: AH, Jumbo of Lidl?

Retailexpert Rob Benjamens is echter minder somber over de positie van HEMA en over mogelijke belangstelling van potentiële kopers. 'Verlies op zich zegt nog niet zoveel. Toen HEMA in handen kwam van een private equity partij, is het bedrijf overladen met schulden. Om te weten hoe HEMA het feitelijk doet, moet je dus de cijfers achter de cijfers kennen.'
Wat Benjamens betreft ziet het er naar uit dat de koeswijziging die een jaar geleden is ingezet, vrucht begint af te werpen. 'Daarom zou het dus juist wèl een goed moment kunnen zijn om het bedrijf in de etalage te zetten. Er is  opnieuw aandacht voor design en het eigen merk (hiermee is HEMA ooit groot geworden), en binnen de formule wordt ook meer accent gelegd op levensmiddelen. Als je dan weet dat Albert Heijn een aantal jaren geleden al interesse had, dan schat ik in dat die interesse er nog steeds zou kunnen zijn. AH zet in op AH to go. Ik zie daar wel iets van synergie. Ander punt is bol.bom. HEMA heeft een weg te gaan die bol.com tot in de puntjes beheerst. Het HEMA assortiment leent zich uitstekend voor online verkoop.'
Een andere optie ziet Benjamens in Jumbo. 'Zij hebben La Place. Daar zou dus een aansluiting kunnen zitten. En in zijn algemeenheid geldt dat food retailers voor traffic zorgen, waardoor HEMA nog beter zou kunnen inspelen op de belangrijke impuls aankoop. HEMA is een winkel waar je even binnenloopt en iets koopt wat je leuk vindt', aldus Benjamens.
Als derde optie noemt Benjamens foodretailer Lidl. Lidl is de snelst groeiende retailformule in levensmiddelen. Bovendien verkoopt het sinds enige tijd kleding van Heidi Klum. 'Hoe dichtbij wil je het hebben?', vraagt benjamens zich af.
Wat het ook wordt, het betekent veel werk en veel manoeuvreren om er een succes van te maken. Maar op zich zal dat geen belemmering zijn voor een der partijen om de mogelijkheden te onderzoeken, meent Benjamens.
 


Bureaus

Media

Economisch