Audioconsumptie verandert radicaal

30-08-2018 (10:49) - Media

De audioconsumptie verandert radicaal. Bijna 2 op de 3 Nederlanders luistert minimaal één keer per maand naar online radio stations en podcasts. Dat blijkt uit onderzoek van Skoep Nieuws in opdracht van Spreekbuis.nl. 


Mobiele apparaten spelen niet alleen een centrale rol in communicatie, maar blijken uit het onderzoek ook het meest gebruikt te worden om online radio en podcasts te luisteren. Maar liefst 71,4% van de respondenten luistert hun favoriete online zenders of podcasts via hun smartphone of tablet gevolgd door de pc (57,2%), connected tv (41,4%) en smart- en connected speakers (38,1%). 18,2% maakt gebruik van andere aparaten, waaronder internet autoradio.

 

nog nieuw

Richard Otto (Spreekbuis.nl): ‘Dagelijks worden er nieuwe online radio stations en podcasts gelanceerd. De consument weet deze ook steeds beter te vinden door nieuwe technieken en devices, maar ook door social media. Toch staan beide audiovormen nog in de kinderschoenen. Veel Nederlanders kennen de wereld van online radio en podcasting nog niet. Samen met de verenigde Online Radiostations (v-OR) organiseert Spreekbuis.nl daarom volgende week de Online Radio Awards, waarmee we de makers, de online stations en de podcasts onder de aandacht willen brengen bij het grote publiek." 

 

muziek belangrijk

Muziek is met 81,7% veruit de belangrijkste reden voor Nederlanders om online te luisteren, gevolgd door informatie (56,2%) en de presentator/dj (24,4%). Veel podcasts bestaan uit spraak, terwijl bij online radio vaak muziek de belangrijkste rol speelt. In dit onderzoek is echter geen onderscheid gemaakt tussen deze twee audiovormen.

 

awards

In totaal deden er in augustus 734 consumenten aan het online radio en podcast onderzoek mee. Het onderzoek is door Spreekbuis.nl en Skoep Nieuws opgezet in het kader van de Online Radio Awards. Op dinsdag 4 september om 17:00 uur tijdens de Dutch Media Week worden de winnaars van de deze nieuwe awards bekend gemaakt in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. 
 

 

 

 


Bureaus

Marketing

Economisch