Digitaal zet media en entertainmentindustrie op zijn kop

10-07-2018 (12:03) - Media

Volgens onderzoek van Cognizant naderen media en entertainmentbedrijven het einde van hun begin in het digitale landschap, met uitgaven die naar verwachting binnen nu en vijf jaar met vijftig procent zullen stijgen. TV verdrijft het bioscoopscherm en daarnaast verdrijven mobiele telefoons en tablets de traditionele tv. 


Andere voorbeelden zijn het groeiende bereik en de marktwaarde van gaming, de gepersonaliseerde advertentieservice van Facebook en datamining van Netflix om het aanbod nauwkeurig af te stemmen op de smaak van de klant. Maar wat is de volgende stap? 

 

grootste trends

Uit het onderzoek van Cognizant komt naar voren dat mobiliteit door bijna tachtig procent van de respondenten wordt gezien als de trend met de grootste impact voor de komende twee jaar. Technologieën als kunstmatige intelligentie (AI), augmented reality (AR) en virtual reality (VR) zullen naar verwachting een hele belangrijke rol spelen, net zoals blockchain. Om op korte termijn gebruik te kunnen maken van deze nieuwe technologieën, zullen bedrijven snel moeten handelen en bereid zijn om op grote schaal te experimenteren.

 

digitaal leiderschap

Uit het onderzoek blijkt ook dat de technologie-uitgaven de komende vijf jaar vijftig procent zullen stijgen. Daarnaast wil maar liefst 47 procent van de respondenten tegen 2022 digitaal leider zijn. Ware digitale leiders zijn op dit moment nog zeldzaam in de huidige industrie. Zij vertegenwoordigen slechts drie procent van de onderzochte bedrijven.  

 

snelheid

Begin 2018 bracht Netflix de nieuwste film uit de Cloverfield-serie uit zonder aankondiging, op één commercial tijdens de Super Bowl na, slechts een paar uur voor de release. De film werd enthousiast ontvangen. Er was geen megamarketingcampagne nodig en er werden geen pre-releases getoond. Dit zou de traditionele bedrijven er in een vroeg stadium aan moeten herinneren dat zij niet op hun lauweren kunnen rusten als het gaan om de digitale vooruitgang.  

 

nu investeren

Robert H. Brown, AVP bij Center for the Future of Work bij Cognizant: "Ons advies aan elk bedrijf in de media en entertainmentindustrie dat het op dit moment moeilijk heeft, is zich te richten op het behalen van het beste rendement op hun digitale investeringen. Om te concurreren, moeten ze nu investeren in technologieën zoals kunstmatige intelligentie en blockchain."


Ook andere aspecten komen aan het licht. Brown: "Ons onderzoek heeft aan het licht gebracht dat het werk dat bedrijven te wachten staat om hun digitale inspanningen uit te breiden, ook databeveiliging omvat. Daarnaast moeten organisaties accepteren dat innovatie, en de daarbij horende vernietiging van creatief kapitaal onvermijdelijk is als ze de Netflixen van deze wereld bij willen houden.”

 

 

 


Bureaus

Marketing

Economisch