DMS presenteert update mediagedrag zakelijke beslissers
31-10-2017 (20:59) - Media
Stichting DMS, kenniscentrum zakelijke beslissers in Nederland, brengt dit jaar voor het eerst een jaarlijkse update van het mediagebruik van beslissend Nederland. Een crossmediaal onderzoek waarin het lees-, luister-, internet- en kijkgedrag van de decision maker in kaart wordt gebracht.
Wat valt op?
• Zakelijke mediamerken zeer populair onder grootzakelijke beslissers (60-70% meer bruto bereik dan in het MKB of de semi-overheid).
• Print blijft in trek onder grootzakelijke beslissers, net als de digitale uitgiften van de printtitels.
• Online wordt door zakelijk beslissend Nederland veel gebruik gemaakt van nieuwsmedia, aangevuld met verdiepende informatie via andere titels.
• Radio 538 is radiozender met het grootste wekelijkse bereik onder zakelijke beslissers. Alleen in de branche dienstverlening heeft NPO Radio 1 nog een groter weekbereik. De afstand tot nr. 2-4 is best groot – meer dan 10%. Op deze posities vechten NPO Radio 1, Sky Radio en QMusic om de aandacht van de beslisser.
• Ieder station heeft zijn eigen zakelijke audience - het is dus heel relevant om verder te kijken dan alleen naar de B2B doelgroep. Sky Radio is relatief populair in de branche Handel & Vervoer (Detailhandel, Horeca, Vervoer, telecommunicatie), maar stukken minder populair in de primaire en secundaire sector (Bouw, Landbouw, Industrie). In de primaire sector doen Veronica en E-Power het juist weer goed. Radio 2 te laten zien dat ze het overal goed doen, behalve in Handel en Vervoer en daar is 100% NL juist weer relatief sterk.
• Alhoewel Facebook het grootste gemiddelde social bereik onder decision makers heeft, wordt het slechts marginaal voor zakelijke doeleinden gebruikt. LinkedIn is verreweg het meest gebruikte zakelijke social medium. YouTube is ook in deze doelgroep groter dan Twitter, Instagram en Google+, maar wordt eveneens amper zakelijk gebruikt. De grootste social media platformen met zakelijke context zijn dan ook LinkedIn en Twitter.
Wat is nieuw dit jaar?
• Met toevoeging van ORN, E-power en Sky Radio is nu het complete luistergedrag van zakelijk beslissend Nederland in kaart gebracht.
• Naast totaalbereik en de mate waarin social media platformen zakelijk danwel privé worden gebruikt is in 2017 ook het gemiddelde weekbereik gemeten van alle social media platformen (inclusief Snapchat).