DMS presenteert update mediagedrag zakelijke beslissers

31-10-2017 (20:59) - Media

Stichting DMS, kenniscentrum zakelijke beslissers in Nederland, brengt dit jaar voor het eerst een jaarlijkse update van het mediagebruik van beslissend Nederland. Een crossmediaal onderzoek waarin het lees-, luister-, internet- en kijkgedrag van de decision maker in kaart wordt gebracht. 


Wat valt op?

Zakelijke mediamerken zeer populair onder grootzakelijke beslissers (60-70% meer bruto bereik dan in              het MKB of de semi-overheid). 

Print blijft in trek onder grootzakelijke beslissers, net als de digitale uitgiften van de printtitels.

Online wordt door zakelijk beslissend Nederland veel gebruik gemaakt van nieuwsmedia, aangevuld met          verdiepende informatie via andere titels.

Radio 538 is radiozender met het grootste wekelijkse bereik onder zakelijke beslissers. Alleen in de                    branche dienstverlening heeft NPO Radio 1 nog een groter weekbereik. De afstand tot nr. 2-4 is best                  groot   – meer dan 10%. Op deze posities vechten NPO Radio 1, Sky Radio en QMusic om de aandacht            van de beslisser. 

Ieder station heeft zijn eigen zakelijke audience  - het is dus heel relevant om verder te kijken dan alleen            naar de B2B doelgroep. Sky Radio is relatief populair in de branche Handel & Vervoer (Detailhandel,                  Horeca, Vervoer, telecommunicatie), maar stukken minder populair in de primaire en secundaire sector              (Bouw, Landbouw, Industrie). In de primaire sector doen Veronica en E-Power het juist weer goed.  Radio          2 te laten zien dat ze het overal goed doen, behalve in Handel en Vervoer en daar is 100% NL juist weer            relatief sterk. 

Alhoewel Facebook het grootste gemiddelde social bereik onder decision makers heeft, wordt het slechts          marginaal voor zakelijke doeleinden gebruikt. LinkedIn is verreweg het meest gebruikte zakelijke social              medium. YouTube is ook in deze doelgroep groter dan Twitter, Instagram en Google+, maar wordt                      eveneens amper zakelijk gebruikt. De grootste social media platformen met zakelijke context zijn dan ook          LinkedIn en Twitter.

Wat is nieuw dit jaar?

Met toevoeging van ORN, E-power en Sky Radio is nu het complete luistergedrag van zakelijk beslissend          Nederland in kaart gebracht.

Naast totaalbereik en de mate waarin social media platformen zakelijk danwel privé worden gebruikt is in          2017 ook het gemiddelde weekbereik gemeten van alle social media platformen (inclusief Snapchat).


Bureaus

Marketing

Economisch