Facebook verliest 6% van de Nederlandse gebruikers

08-03-2019 (17:17) - Media

Dit jaar gebruiken 6 procent minder Nederlanders sociaal medium Facebook. Dit terwijl sociaal medium Instagram het aantal Nederlandse gebruikers juist met 20 procent ziet stijgen. Dit blijkt uit een analyse van Dutch-Tech Magazine, op basis het Nationale Social Media onderzoek 2019 van Newcom, waarbij ruim 7.000 Nederlanders werden ondervraagd. 


240.000 Facebook-gebruikers verwijderden account. De hoofdreden: minder vertrouwen. De daling van het aantal Facebook gebruikers is vooral te zien in de doelgroepen onder 40 jaar oud. Zo daalde het dagelijks gebruik van Facebook onder de leeftijdsgroep 15-19 jaar van 43% in 2018 naar 30% in 2019. In de leeftijdsgroep 20-39 jaar daalde het percentage van 67% naar 58%. Het lijkt erop dat deze jongere doelgroepen juist ‘overstappen’ naar Instagram. In het onderzoek is namelijk een sterke stijging te zien van het dagelijks gebruik van Insta onder deze leeftijdsgroepen.

Top vijf social apps

Chat medium WhatsApp is, met 9,1 miljoen gebruikers in 2019, koploper in Nederland als het aankomt op het dagelijks gebruik. Facebook komt ondanks de daling op een tweede plek, met 6,8 miljoen gebruikers. Instagram staat op nummer drie met 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers. Youtube (2,4 miljoen) en Snapchat (1,3 miljoen) komen op nummer vier en vijf te staan.


Bureaus

Marketing

Economisch