Geïntegreerd bereiksonderzoek NMO van start

20-04-2021 (14:35) - Media

Het crossmediale bereiksonderzoek Nationaal Media Onderzoek presenteerde zich aan de markt via een webinar, met als gastvrouw Amber 'Kassa' Kortzorg. Zij ontving een keur aan intern- en extern betrokkenen en ondervroeg hen over alle aspecten van NMO en de implicaties ervan op de inzet van media door adverteerders en bureaus.

Naast het feit dat voor elk van de vier entiteiten voor de beste meetoplossing is gekozen, zit de crux van NMO in de crossmediale opzet. Een krant is namelijk niet alleen meer een krant, en TV programma's ook niet meer alleen voor op TV.

Multichanneling
In de ogen van Nico Rijthoff, Directeur Publiek en Marketing NPO, is het onderzoek belangrijk bij het leggen van verbindingen tussen de inzet en impact van de verschillende mediakanalen. Nu kan dat ook, maar daar is veel hand- en modelleerwerk voor nodig, straks zit dat geïntegreerd in het systeem. Nico Rijkhoff wijst op het feit dat alle mediapartijen in dezelfde richting bewegen van multichanneling om doelgroepen via verschillende kanalen op verschillende te kunnen bereiken.
 
Blueprint
NOM-directeur Irena Petric presenteerde een Blueprint waarin de verschillende onderdelen van NMO in kaart zijn gebracht, en noemde de gezamenlijke meting van radio en televisie via bijvoorbeeld de app op de smartphone van de radio panelleden of de routermeter in de huishoudens van de TV-panelleden.
 
Onderzoeksbureaus
Voor de opzet en uitvoering van NMO werken twee onderzoeksbureaus samen: Kantar en Ipsos. Beide zijn ervan overtuigd dat NMO de toekomst is van audience measurement, ook buiten Nederland.
 
 

Bureaus

Marketing

Economisch