Grand SpinAward voor NOS

23-05-2019 (09:21) - Media

De SpinAwards zijn gisteravond uitgereikt in de Espace in Amsterdam. In totaal werden er 41 prijzen verdeeld. De Grand SpinAward ging naar de NOS, waar Tim Hofman werd uitgeroepen tot Digital Celebrity. 


Ruim 500 opdrachtgevers, creatieve bureaus en andere talentvolle digitale makers waren getuige van de uitreiking van de awards. In totaal werden 19 Gouden, 21 Zilveren en 1 Grand SpinAward uitgereikt. De wervingscampagne The Lockdown van ABN AMRO en Code D’Azur viel maar liefst 6 keer in de prijzen.


De NOS ontving de Grand SpinAward. Deze prijs wordt uitgereikt aan de partij die het digitale denken het meest verder heeft gebracht het afgelopen jaar en wordt door alle juryvoorzitters gekozen uit de nominaties. De NOS viel op met de redactionele producties rondom 'Onder de duim' over social mediagebruik en 'Ik zie wat jij niet ziet' over depressie. De omroep wordt geroemd om zijn innovatiekracht en doorzettingsvermogen op het digitale vlak waarmee de journalistiek als geheel naar een hoger plan wordt gebracht.


creatiefste innovaties

De gouden ring voor de Digital Celebrity ging naar Tim Hofman. Digital celebrities zijn de nieuwe generatie sterren, geboren en groot geworden op Snapchat, YouTube, Facebook en andere digitale hotspots. Deze SpinAward gaat daarom naar de maker met de creatiefste innovaties van het afgelopen jaar.


Juryvoorzitter Jacqueline Vizee (Maak|Veed): ‘Tim Hofman heeft er afgelopen jaar voor gezorgd dat het kinderpardon weer in de belangstelling kwam te staan. Dit deed hij door middels zijn YouTube format BOOS een item te maken met Nemr. Hij laat zien dat je met extra aandacht het verschil kan maken.’ Andere genomineerden waren Vivian Bendermacher en GameMeneer.
 

dubbel goud

Het Extra Teamlid van Greenberry en Garage2020 ontving maar liefst twee
keer een Gouden SpinAward. Elk jaar worden er in Nederland ruim 46.000 kinderen uit huis geplaatst. Extra Teamlid helpt hulpverleners om met behulp van spel en data analyse dit zoveel mogelijk te voorkomen. Dat gebeurt door middel van een spelbord en applicatie dat professionals en ouders helpt in te schatten welke hulp nodig is.


'Dit is een case waarvoor de categorie innovatie in het leven is geroepen. In het project is technologie dienend aan het oplossen van een belangrijk maatschappelijk probleem en een case die een springplank vormt voor de toekomst', aldus de jury.


nieuwe categorie

De 2019 editie telde ook een nieuwe categorie: Artificial intelligence & Voice. Deze SpinAwards gaan naar creatieve toepassingen van kunstmatige intelligentie in welke vorm dan ook. In deze categorie werden twee Gouden SpinAwards uitgereikt, onder meer aan Travel Assistant van KLM Royal Dutch Airlines en Code D’Azur.  


Bureaus

Marketing

Economisch