HAH-kranten nog steeds belangrijke bron voor nieuws

04-06-2019 (16:04) - Media

De NOM Regio Monitor 2019 wordt vandaag gepubliceerd. Het onderzoek - een samenwerking tussen NOM, BDUmedia, De Persgroep Nederland, Mediahuis Limburg, NDC mediagroep en Promille Media - laat het bereik zien van meer dan 300 HAH-kranten. 


Sinds begin 2017 wordt het bereik van de HAH-kranten van de vijf Nederlandse uitgevers gemeten, naast dagbladen en een groot aantal magazines. De gegevens over het lezen van media worden gekoppeld aan de gegevens van de NOM Doelgroep Monitor, waarin het consumentengedrag van Nederlanders wordt vastgelegd.


Het onderzoek wordt uitgevoerd door GfK. Daarvoor werden ruim 34.000 Nederlanders  (13 jaar en ouder) ondervraagd over hun mediagedrag en het lezen van onder meer HAH-kranten. 83 procent daarvan gaf aan wel eens een HAH-krant te lezen. 


missen

50 procent zegt zelfs de HAH-krant erg te gaan missen, als deze niet meer zou verschijnen. Ee´n van de belangrijke redenen voor het lezen van HAH-kranten is interesse in het regionale en lokale nieuws. Onderwerpen zoals lokale evenementen en activiteiten, gemeentelijk nieuws en aankondigingen en de lokale cultuur(agenda) vinden de respondenten het meest interessant.


Bekijk hier het volledige onderzoek. 
 


Bureaus

Marketing

Economisch