Internationale media heffen betaalmuur op bij berichtgeving over Coronavirus

15-03-2020 (15:18) - Media

Diverse (internationale) media met een betaalmuur kiezen er voor om alle artikelen over de uitbraak van het coronavirus COVID-19 gratis aan te bieden. In het buitenland gebeurt dat op dit moment al meer dan in Nederland het geval is. 
 
“Nu de coronacrisis ons allemaal raakt, is goede informatie gebaseerd op feiten van cruciaal belang. Daarom vinden wij het belangrijk om alle berichtgeving rondom Corona gratis aan te bieden", stelt de Limburger. Het AD kiest ervoor om alleen de vragen en antwoorden over corona aan te bieden. De reportages blijven achter een betaalmuur.
 
Zakenzender New Business Radio past de programmering voorlopig aan, laat het platfrom in een persbericht weten. In samenwerking met De Ondernemer worden vanaf 16 maart dagelijkse Corona Updates verzorgd, speciaal voor mkb- en zzp-ondernemers.
 
Op Twitter liet freelance journalist Wes van Geneijgen eerder al weten het een goed moment te vnden om de betaalmuur weg te halen. Ook universitair docent online journalistiek aan de Universiteit Leiden, Alexander Pleijter, schrijft dat het geen gek idee zou zijn om dat tijdelijk te doen uit maatschappelijk besef.
 
“Dit zijn tijden van grote zorg en saamhorigheid waarin juist de Publieke Omroep van grote waarde wil zijn”, laat Shula Rijxman, bestuursvoorzitter van de NPO, in een persbericht weten. “Nu steeds meer mensen, alleen, in gezinnen of in groepsverband noodgedwongen thuis verblijven als gevolg van de oproep van de overheid, komen we via onze vertrouwde zenders op tv, radio en online met extra programma’s, speciaal om deze uitzonderlijke tijd door te komen.” De NPO, alle omroepen en de programmamakers werken de komende dagen samen aan een passend en aanvullend aanbod voor iedereen, met zowel informatieve als ontspannende programma’s voor jong en oud.
 
In de VS zijn er veel uitgevers en media die het slotje weghalen bij hun berichtgeving over het coronavirus. Het gaat onder meer om Bloomberg, The Wall Street Journal, The Atlantic en The Seattle Times. Zij hebben een deel of al hun berichtgeving over COVID-19 gratis beschikbaar gesteld aan niet-abonnees. Bij The New York Times moet wel een account aanmaken om toegang te krijgen tot de pagina met Corona-berichtgeving.
 
Persbureau Reuters biedt klanten binnen de Connect-service gratis persconferenties van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO aan over het coronavirus. Sue Brooks, hoofd strategie van Reuters: “Reuters voedt het nieuws-ecosysteem. Als zodanig is onze rol nog belangrijker in tijden van wereldwijde onzekerheid, wanneer er veel verkeerde informatie is. We hopen dat we door onze mediaklanten gratis beelden van uitzendkwaliteit aan te bieden van misschien wel de belangrijkste briefings ter wereld op dit moment, we hen helpen om betrouwbare, tijdige informatie te leveren aan hun publiek.” 

 


VillaMedia, NPO, De Ondernemer

Bureaus

Marketing

Economisch