Kijkcijfer jaaroverzicht bevestigt verschuiving naar online

16-01-2018 (11:53) - Media

Stichting KijkOnderzoek heeft de jaarcijfers gepubliceerd over het online kijkgedrag. Dat wil zeggen: andere apparaten dan het TV-scherm. Meer dan de helft van de Nederlanders van 6 jaar of ouder keek in 2017 naar één of meerdere programma’s online. 

8,5 miljoen kijkers

De cijfers gaan over programma’s die zowel live (lineair) als online zijn bekeken op smartphone, tablet of desktop (of laptop). In totaal keken ruim 8,5 miljoen mensen online naar programma’s van de NPO, RTL, SBS en/of FOX Sports Eredivisie. Het best bekeken programma is, niet geheel verrassend, Boer zoekt vrouw internationaal met 201.000 kijkers. 
 

analoge favorieten

Het valt in het algemeen op dat de traditioneel goed bekeken programma’s ook online goed scoren. Na Boer zoekt Vrouw internationaal zien we programma’s als Temptation Island, Wie is de Mol, Expeditie Robinson, Flikken Maastricht, Zondag met Lubach en het Sinterklaasjournaal opduiken in de top. 
 
 

NPO aan kop

Als we kijken naar de omroepen, dan boert met name de NPO goed online, met een maandelijks gemiddelde van 2.520.000. Van de commerciële zenders scoort RTL het best (gemiddeld 1.454.000 kijkers). De overige zenders volgen op gepaste afstand. 
 
 
Op donderdag 25 januari wordt het SKO jaarrapport Online gepubliceerd. In dit rapport staan de uitgebreide resultaten over het online kijken in 2017, waaronder kijkcijfers per leeftijdsgroep. 
 

Bureaus

Marketing

Economisch