Kijktijd en marktaandelen televisie juni 2021

08-07-2021 (10:28) - Media

De kijkcijfers van juni 2021 zijn bekend. De publieke omroepen behaalden deze maand over de hele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 44,3%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 20,1% en de Talpa TV zenders 13,8%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 48,3%, de zenders van RTL Nederland 23,3% en de Talpa TV zenders 15,5%.
 
Het marktaandeel van NPO, RTL en Talpa is in de avond hoger dan overdag. Bij alle overige zendergroepen is het marktaandeel overdag hoger dan 's avonds. De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door de wedstrijd Nederland-Tsjechië op het EK voetbal van 27 juni. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 5.745.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 7,6 miljoen. Er werd in juni gemiddeld 18 minuten per dag uitgesteld gekeken. In mei was dit 24 minuten. Het programma Oogappels had de meeste ‘terugkijkers’ in juni.
 

Online TV

De TV-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is de wedstrijd Nederland-Tsjechië op het EK voetbal van 27 juni. De stream werd 421.769 keer gestart. Op de tweede plek staat de wedstrijd Nederland-Oostenrijk van 17 juni met 401.516 gestarte streams.
 
De kijkcijfers gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag, tenzij anders vermeld. De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in juni uit op gemiddeld 175 minuten per dag. In mei was dit 198 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 137 minuten. Hiervan werd 119 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 38 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In mei was dit 48 minuten.

 


Bureaus

Marketing

Economisch