Millenials vrezen nepnieuws meest

24-04-2018 (12:12) - Media

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders maakt zich zorgen over nepnieuws. Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Counter Content. Bijna twee derde van de millenials maakt zich zorgen over het fenomeen.


Social media worden het minst vertrouwd en voor echt betrouwbaar nieuws moet je bij televisie, radio en kranten zijn. Het NOS Journaal en nieuwslezeres Annechien Steenhuizen zijn de meest betrouwbare brengers van nieuws. Bij kranten scoren het NRC en FD het hoogst, bij sociale media zijn dat LinkedIn en WhatsApp. 

 

kwestie van opletten

In het onderzoek is de betrouwbaarheid van radiostations, social influencers, merken en politici meegenomen, en zijn experts geinterviewd.  Han van der Horst, historicus en auteur van het boek ‘Nepnieuws – een wereld van desinformatie’ zegt onder andere in zijn bijdrage: ”Bij alle analyses rondom nepnieuws wordt de intelligentie van de gewone man of vrouw vaak vergeten. Mensen laten zich niet zo gemakkelijk bedriegen tenzij ze het zelf graag willen. De meerderheid is allang gewaarschuwd en dat is goed nieuws.”


Raymond Bresching, onderzoeksleider en partner bij communicatiebureau Counter Content: “Het onderzoek is voor ons een eerste inventarisatie van de impact van het fenomeen nepnieuws op de betrouwbaarheid van onder andere traditionele media en sociale media. In het onderzoek zien we dat veel Nederlanders kiezen voor traditionele media in hun nieuwsvoorziening. Ze geven ook aan deze veel meer te vertrouwen dan bijvoorbeeld social media.”  

 

facebook onbetrouwbaar

Sociale media wordt over het algemeen slecht gewaardeerd als het gaat om betrouwbaarheid, maar er zij uitzonderingen. LinkedIn en WhatsApp scoren goed, waarbij millennials LinkedIn zelfs een 7,4 geven. Facebook, dat de laatste tijd negatief in het echte nieuws was, scoort met een 5,6 een onvoldoende.

 

onderzoek

Bij dit onderzoek, in samenwerking met onderzoeksbureau CG Selecties, zijn vijfhonderdzeventig mensen vanaf achttien jaar en ouder gevraagd naar hun mening over nepnieuws en de betrouwbaarheid van traditionele media, sociale media, social influencers, merken en politici. 


 


Bureaus

Marketing

Economisch