Nettiquette

07-11-2017 (18:10) - Media

Nettiquette is een d uik in een taal die alleen door pubers  wordt gesproken. In de 5-delige webserie van de NTR op www.npo3.nl/nettiquette leer je de ware betekenis van likes en comments kennen. Een wereld waarin een tag een vriendschap kapot kan maken en de juiste emoji liefde doet onspruiten.
 

Een vlindertje is echt zo van: “Jaaa, we kennen elkaar, maar we zijn geen vrienden, maar ik wil alsnog wat onder je foto commenten dus dan doe ik maar een vlindertje.'
 

ongeschreven regels

Regisseur Mea Dols de Jong (If Mama Ain't Happy, Nobody's Happy) legt samen met pubers hun ongeschreven regels op social media bloot. Hoe zit het met deze tweede taal die alleen tieners lijken te begrijpen en beheersen? Wat voor invloed heeft het op hun leven en sociale relaties? Wat zijn de positieve effecten en hoe los je de problemen op die op social media ontstaan?
 
Maar ik zei wel tegen Puck: “Volgende keer wil ik een mooiere tag.”
- Is dat ook een beetje zeggen: “Ik wil liever nog beter bevriend zijn met je?”
Ja.
 
Nettiquette bestaat uit vijf op zichzelf staande afleveringen (van 5 minuten) met een eigen thema. In elke aflevering vertellen bevriende jongeren tussen twaalf en zestien jaar een verhaal waarin vriendschap, verliefdheid, roem of haat centraal staat en waarin de ‘nettiquette’ een cruciale rol speelde. Via animaties, video’s, foto’s, gifjes en grafische teksten verbeeldt de serie een wereld die anders moeilijk zichtbaar is en dring je steeds dieper door tot de ware betekenis van hartjes, strijders en oogtags.
 

Week van de Mediawijsheid 

In het kader van de Week van de Mediawijsheid (17 t/m 24 november) vindt op documentairefestival IDFA de première plaats. Onder leiding van Cesar Majorana onderzoeken de aanwezige jongeren daar hun eigen ‘nettiquette’.  Op dezelfde dag gaan de filmpjes voor iedereen online op www.npo3.nl/nettiquette.
 
Regie & scenario: Mea Dols de Jong 
Beeldconcept: Mea Dols de Jong, Michiel van Abbe & Ronald van Vessem 
Animatie & Fotografie: Michiel van Abbe & Ronald van Vessem
Producent: Een van de jongens
 
Nettiquette kwam tot stand met financiële steun van het Mediafonds.

Bureaus

Marketing

Economisch