NPO en omroepen presenteren Concessiebeleidsplan 2022-2026

05-11-2020 (11:32) - Media

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) moet een aantrekkelijke, veelkleurige, impactvolle mix aan programma’s bieden aan alle Nederlanders. Dit is cruciaal voor de toekomst van de publieke omroep, schrijven de omroepen en NPO in het Concessiebeleidsplan 2022-2026.
 
Het concessiebeleidsplan moet eens in de vijf jaar worden gemaakt en aangeboden aan het ministerie van OCW. In het plan, met de titel ‘Van waarde voor iedereen’, staat beschreven wat de publieke omroep de komende jaren allemaal wil gaan doen op het gebied van televisie, radio, online en on demand.
 

Genres leidend 

Eén van de belangrijkste onderdelen van het nieuwe plan is dat NPO de beweging maakt naar een programmering op basis van genres, in plaats van de netten en zenders. De inhoud van de programma’s staat voorop, pas daarna wordt bekeken via welk kanaal, bijvoorbeeld lineair of on demand, deze programma’s worden uitgeserveerd.
 

Impactbelevingsmeter

Om nog beter te kunnen meten of het publiek goed wordt bereikt en het aanbod van programma;’s past bij de wens van het publiek, introduceert de NPO een nieuw meetinstrument, de ‘impactbelevingsmeter’. Tv-kijkers beoordelen straks dagelijks via representatief onafhankelijk panelonderzoek de door hen beleefde persoonlijke en maatschappelijke impact. De uitkomsten, in combinatie met het uiteindelijk gerealiseerde bereik van de titel, vormen samen de 'impactbelevingsscore'.
 

Hoofdambities 

De vier hoofdambities uit het Consessiebeleidsplan 2022-2026 zijn:
- Kwalitatief, veelkleurig en waardevol aanbod
- Kanalen en diensten die aansluiten bij het mediagedrag
- Verbonden met publiek en maatschappij
- Toegankelijk, vindbaar en herkenbaar

Bureaus

Marketing

Economisch