Omzet radioreclame gedaald eerste halfjaar 2020: luistertijd gegroeid

20-08-2020 (16:14) - Media

In lijn met de gehele reclamemarkt heeft ook radioreclame last van de gevolgen van COVID-19. De radioreclamebestedingen daalden in het eerste halfjaar van 2020 met 30 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet bedraagt 67,2 miljoen euro.
 
De radioconsumptie nam daarentegen sterk toe. De luistertijd liet een sterke groei zien en was aan het einde van het tweede kwartaal nog steeds 10 procent hoger dan vorig jaar. De gemiddelde luistertijd van de radioluisteraars is 4 uur en 19 minuten per dag, blijkt uit de luistercijfers van NLO/GfK van mei-juni 2020.

De radiobedrijven zien wel een goed herstel in de zomermaanden wat betreft de reclamebestedingen en het perspectief voor de tweede helft van het jaar is positief. De meeste adverteerders hebben hun communicatiestrategie aangepast en zien in radioreclame het betrouwbare bereiksmedium voor hun boodschap. De krachten van radio voor de consument zijn nu belangrijker dan ooit: amusement, informatief, vriendschapsbeleving, positieve stemming genererend, de connectie met de (buiten)wereld en radio als organisator van je dag. Dat blijkt ook uit onderzoek dat Ruigrok Netpanel uitvoerde in opdracht van het Radio Advies Bureau.

 


Bureaus

Marketing

Economisch