Organisatie RTL op de schop voor nieuwe strategie

19-04-2018 (12:48) - Media

Het bedrijf gaat volgens de nieuwe strategie de oude zendergerichte aanpak loslaten zich inzetten voor een hechte relatie via elk denkbaar kanaal en zelfs buiten het scherm, en directe interactie met kijkers, volgers en bezoekers.


Om deze strategie waarin fans centraal staan te realiseren investeert RTL de komende jaren tientallen miljoenen in data-analyse, technologie en creatie. Ook zal RTL op korte termijn alle zogeheten 'Over The Top' activiteiten in hetzelfde platform samenbrengen. Ook gaat het bedrijf de organisatie aanpassen, om wendbaarder te zijn en om beter in staat te zijn om nieuwe inzichten te vertalen naar nieuwe producties. 


RTL is van een bedrijf dat alleen televisie maakt, om op die manier advertentieinkomsten binnen te halen, ontwikkeld naar een mediabedrijf waar het draait om de ontwikkeling en distributie van voor het grootse deel eigen content via alle platformen, gefinancierd uit advertentie en ook consumenteninkomsten De volgende stap die nu wordt gezet is de doorgroei naar een bedrijf dat de Nederlandse consument als vertrekpunt neemt bij alle ontwikkelingen en activiteiten van het bedrijf.

 

emotionele band met fans

Sven Sauvé, CEO van RTL: “Onze nieuwe strategie is een duidelijke groeistrategie. Om dit te realiseren zijn drie zaken van belang. Allereerst moeten we onze organisatie wendbaarder maken en focus aanbrengen. Daarom hebben we de intentie onze organisatie aan te passen en nieuw talent aan te trekken. Ten tweede stoppen we met puur zenden. We gaan veel interactiever en van buiten naar binnen werken. De autonomie van de consument wordt namelijk door de brede technologische ontwikkelingen, zoals spraakgestuurde tech, artificial intelligence en domotica alleen maar groter. Die beweging is onomkeerbaar. Daarom is straks het vertrekpunt niet langer hoe we ons geld verdienen, maar de intrinsieke behoefte van iedere Nederlander die naar ons kijkt en ons volgt. Ten derde moeten we meer zelfstandig opereren en groeien. We nemen de hele keten van financiering tot ontwikkeling en distributie in eigen hand, waardoor we minder afhankelijk zijn van derden. Dat wil niet zeggen dat samenwerken met partners niet van groot belang is, integendeel. Dat doen we echter alleen als er sprake is van een strategische match die meerwaarde biedt voor de Nederlandse consument. Dit alles maakt het ook beter mogelijk om innovatieve, meer data-gebaseerde proposities voor onze adverteerders te ontwikkelen.” 


Sauvé vervolgt: “De strategie 'Fan Centric' gaat verder dan de consument centraal zetten. We willen een emotionele band opbouwen met onze kijkers en volgers en hen inspireren met onze merken. Niet alleen voor de duur van een programma op tv, maar op elk moment dat onze fans dat willen. Ik geloof dat wij daar de beste in zijn als partij die zich 100% richt op de Nederlandse consument. Deze keuze is ingrijpend, want onze hele organisatie moet er op gericht zijn om actief inzichten op te halen via data, onderzoek en focusgroepen."


Bureaus

Marketing

Economisch