Peter Vandermeersch vloek of zegen?

17-01-2018 (13:21) - Media

Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, transformeerde een wat ingedutte krant tot een modern digitaal mediamerk. Die transformatie ging niet zonder slag of stoot, blijkt uit een profiel van Vandermeersch in HP/De Tijd.


Een Vlaming in het Hollandse intellectuele bolwerk van weleer, een vaste gast bij De Wereld Draait Door, een man die ‘oprecht geraakt’ wordt door het leed van vluchtelingen, tegen Zwarte Piet is, en pro-Europa. Een harde werker, echte journalist en briljante marketeer. Zo omschrijven Marcella Breedeveld (adjunct-hoofdredacteur NRC), Gert Ysebaert (CEO Mediahuis), Annie Van Landeghem (chef opinie bij De Standaard) en Derk Sauer (ex-mede-eigenaar van NRC) hem.


NRC-redacteuren — zittende en voormalige — spreken ook over Vandermeersch’ ‘korte lontje’, en over de weinig diplomatieke wijze waarop hij zijn mening verkondigt. Van veertien (ex-)redacteuren is bij HP/De Tijd bekend dat zij door Vandermeersch zijn uitgescholden, geïntimideerd of vernederd, publiekelijk of privé.


Peter Vandermeersch redde NRC Handelsblad uit een verlammende conservatieve greep, deed de oplage stijgen en maakte van ‘het avondblad’ een flitsend nieuw merk. Maar tegen welke prijs?


Het volledige profiel van Peter Vandermeersch — en zijn weerwoord op de veronderstelde intimidatie — is morgen te lezen in HP/De Tijd


Bureaus

Marketing

Economisch