‘Prijs van twee op de drie Influencer-posts klopt niet’

10-09-2018 (11:34) - Media

Twee op de drie berichten die influencers plaatsen in opdracht van merken, heeft een prijskaartje waar niets van klopt. Dat blijkt uit een analyse van het influencer marketing platform Join. Merken en influencers weten volgens Join vaak niet wat het plaatsen van een bericht waard is. Daarom lanceert het platform een algoritme dat de prijs van een influencer-post bepaalt. Dit zou de markt transparanter moeten maken.


“Als onafhankelijk platform koppelen we al langer bedrijven aan influencers. We zijn de eerste in Europa die daar Artificial Intelligence (AI) voor gebruikt. Daardoor kiezen merken niet meer voor grote, maar juist voor relevante influencers. Nu lanceren we een algoritme dat laat zien wat een post echt waard is. Dit algoritme houdt rekening met het bereik, engagement, de markt en de beschikbare data van influencers. Zo slaan we de gebakken lucht uit de influencer-markt”, aldus Paolo Martorino, co-founder en CEO van Join.


Inzicht in marketing-inspanningen

Dat influencer marketing een groeimarkt is, behoeft geen uitleg. Zo wil 67 procent van de marketeers dit jaar meer budget beschikbaar stellen voor influencer-marketing. Toch kent deze vorm van marketing uitdagingen. Terwijl Google laat zien hoeveel duizend clicks kosten, is het vaak onduidelijk hoeveel een bericht van iemand met 100.000 Instagram-volgers hoort te kosten.

Martorino: “Join is opgericht om de markt te professionaliseren, transparant te maken en betere samenwerkingen mogelijk te maken. Daarom hebben we eerst het selectieproces van influencers geautomatiseerd. Dat doen we nu ook met het bepalen van de prijs van bijvoorbeeld een tweet, Youtube-video of Instagram-story. Het algoritme voor de prijsbepaling is gebaseerd op honderden campagnes die via ons platform liepen. De techniek is zelflerend: bij elke aankoop wordt het algoritme dus nog slimmer. De markt wordt zo eindelijk transparant.”


Influencer verdient beter imago

De Join-oprichter stelt daarbij dat er te weinig aandacht is voor ‘het ambacht van influencers’. “Ze creëren en distribueren authentieke en relevante content op een erg efficiënte manier. Beschouw een goede influencer dan ook als een eenmans-reclamebureau, in plaats van een hobbyist”, aldus Martorino. Join is inmiddels actief in de Benelux, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Het influencer-platform verbindt merken met 15.000 verschillende influencers, die samen een half miljard mensen bereiken.


Over Join Marketing

Join Marketing is in 2017 opgericht door Paolo Martorino en Edwin Knip. Join is het eerste Europese influencer marketing platform dat merken en influencers verbindt door middel van Artificial Intelligence. Join wil daarmee authentieke en relevante samenwerkingen mogelijk maken. Zie ook: https://join.marketing/nl/.


Bureaus

Marketing

Economisch