Qmusic als eerste van start met onderzoek naar audio branding

20-12-2019 (11:07) - Media

Qmusic start als eerste media-exploitant van Nederland met het testen van audio branding in radiocommercials. Onder de naam ‘SoundQ’ gaat de radiozender onderzoeken hoe herkenbaar en uniek bepaalde ‘audiokenmerken’ van een merk zijn, zoals jingles, sound logo’s of een specifieke stem. Dit doet de zender in samenwerking met InSites Consulting.

Om merken en adverteerders meer inzicht te geven in de herkenbaarheid en uniekheid van hun audio branding, breidt Qmusic het On AIR onderzoek uit, met een ‘sonische distinctive asset’-meting onder de naam ‘SoundQ’. Met deze inzichten kunnen de adverteerders gerichter werken aan het bouwen aan hun merk door middel van met name sterke radioreclame.

Rob Beijersbergen, Verkoopdirecteur van Qmusic laat weten: “Ik ben trots dat we deze mogelijkheid nu kunnen aanbieden aan onze relaties en daarmee bij te dragen aan het succes van hun merken. Uniek bij SoundQ is dat de audio branding in commercials getest wordt op onderbewuste herkenning, maar ook op de emotie die het oproept bij de consument. Want 95% van de beslissingen die we maken zijn onbewust en worden gedreven door emoties.”

Qmusic is in 2010 gestart met On AIR-onderzoek, in samenwerking met InSites Consulting. Inmiddels zijn meer dan duizend commercials onder andere getest op likeability en impact op kennis, houding en gedrag. Eerder dit jaar lanceerde het radiostation de Spot On Radio-tool, waarin de bevindingen rondom die duizend commercials gedeeld worden. 

Bureaus

Marketing

Economisch