René Moerland benoemd tot hoofdredacteur NRC

04-06-2019 (13:42) - Media

René Moerland (49) wordt de nieuwe hoofdredacteur en statutair directeur van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl. Moerland is op dit moment correspondent Europese Unie in Brussel voor NRC.


De redactie van NRC heeft Moerland dinsdag 4 juni voorgedragen bij de directie van NRC Media, die de hoofdredacteur formeel benoemt. Hij werkt sinds 2000 voor NRC en was onder meer politiek verslaggever in Den Haag.


Bovendien heeft hij acht jaar lang leiding gegeven als chef van verschillende redacties (buitenland, binnenland, Den Haag, nrc.next, NRC Weekend) en als chef van de 'middentafel' waar het nieuws wordt gecoördineerd.
Moerland leidde in 2015 de vernieuwing van nrc.next en de samenvoeging van de nrc.next-redactie met die van NRC Handelsblad. In 2016 heeft hij met onder meer de uitgeverij meegewerkt aan de nieuwe digitale en papieren strategie.

een thuis

Moerland is de opvolger van hoofdredacteur Peter Vandermeersch die NRC leidde sinds 2010. Vandermeersch maakte eerder dit jaar bekend in september te zullen aftreden. Moerland: 'Ik ben blij en vereerd om leiding te gaan geven aan NRC Media: een innovatief mediabedrijf dat zichzelf blijvend hoge normen oplegt. We bereiken een groeiend publiek met journalistiek van vertrouwde waarde en op die weg gaan we verder. Inhoudelijk moet NRC echt een thuis zijn voor mensen die graag zelf hun mening vormen.' 
 

bevlogen vakman

Rien van Beemen, CEO van NRC Media met wie Moerland samen de directie zal vormen: 'Wij zijn erg verheugd dat René Moerland onze nieuwe hoofdredacteur wordt. Ik heb René de afgelopen jaren leren kennen als een bevlogen vakman. Ik ben ervan overtuigd dat hij zorgt dat NRC ook de komende jaren toonaangevend zal zijn op journalistiek gebied.'


Titia Ketelaar, voorzitter van de redactieraad: 'We zochten iemand met een journalistiek hart, een liberale geest en een zakelijk instinct: René heeft alle drie. NRC heeft een lange traditie van ondernemende journalisten. Ook René wil blijven innoveren met verschijningsvormen die uitblinken in relevantie en journalistieke betrouwbaarheid.'


Bureaus

Marketing

Economisch