RTL introduceert veiling voor inkoop reclamezendtijd TV

02-09-2019 (12:21) - Media

Vanaf 2 september start RTL met een nieuwe inkoopmogelijkheid: Upfront Guaranteed. Hiermee wordt het mogelijk om ver vooruit GRP's in te kopen met garantie op plaatsing. Op die manier zijn adverteerders al in een vroegtijdig stadium verzekerd van plaatsing van hun campagne op alle zenders waar RTL de TV-spots voor verkoopt.
 
Op de veilingsite worden wekelijks kavels geplaatst waarop kan worden geboden. Elk kavel is een pakket van een aantal GRP's die in een bepaalde periode worden ingezet, bijvoorbeeld Moederdag, de start van de zomer of Kerst. De prijs is vastgesteld op basis van een TV-spot van 30 seconden en doelgroep 25-54 jaar. Op basis van de wens van de inkoper kan dit worden vertaald naar een prijs voor een andere doelgroep en/of een andere spotlengte. De veiling werkt bij afslag, wat betekent dat het bedrag dagelijks wordt verlaagd, tot het wordt verkocht.
 

Upfront Guaranteed

Ton Rozestraten, Chief Sales Officer van RTL: “Met Upfront Guaranteed bieden we adverteerders eindelijk de gewenste garantie voorafgaand aan grote events zoals Moederdag, Pasen of Kerst. Wij proberen onze inkoopmogelijkheden altijd zo goed mogelijk op de behoeftes van onze adverteerders af te stemmen, in dit geval zekerheid. Ik ben er trots op dat we met deze veiling een innovatieve stap zetten met de verkoop van advertentieruimte op TV.”
 
De pakketten die via de veiling worden verkocht, worden buiten het contract en de tariefkaart verkocht. Adverteerders bepalen dus zelf de prijs die ze voor het pakket willen betalen. Met de ‘buy order’ optie is het ook mogelijk om aan het begin van de veiling al een bod te plaatsen. Wanneer de prijs op of onder het geplaatste bod komt, wordt de veiling automatisch afgeslagen en is het pakket gekocht.
 
In de eerste fase kunnen alleen mediabureaus deelnemen aan de veiling. In een later stadium wordt het platform ook toegankelijk voor adverteerders. Meer informatie is te vinden op www.adverterenbijrtl.nl/veiling.

Bureaus

Marketing

Economisch