Sanoma wil Belgische vrouwen mediamerken aan Roularta Media Group verkopen

16-01-2018 (09:22) - Media

Sanoma kondigt aan dat ze de intentie heeft haar Belgische vrouwen mediamerken portfolio* te verkopen aan Roularta Media Group (RMG). RMG betaalt een ondernemingswaarde van EUR 34 miljoen voor het portfolio met een omzet van circa EUR 78 miljoen (voorlopige cijfers voor 2017). De deal representeert derhalve een multiple van 5,5. Hiermee rondt Sanoma de porfolio herziening in de media business in de Nederlandse en Belgische markt af.
 

‘Het Belgische onderdeel van het Sanoma BeNe portfolio is relatief klein met een noodzakelijk sterke lokale commerciële verankering. Roularta is een sterk Belgisch mediabedrijf en brengt maximale synergie en daardoor de grootst mogelijke ontwikkelingskansen voor deze titels.’ zegt Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma. ‘De integratie van Sanoma’s Nederlandse en Belgische media bedrijven heeft de afgelopen jaren tot goede, maar relatief beperkte synergie geleid, bijna uitsluitend binnen de ondersteunende diensten. Deze synergieën zijn geringer dan die nu tussen het Belgische Roularta en de over te nemen titels ontstaan.’
 

De Belgische woonbladen blijven integraal onderdeel van Sanoma Media BeNe, mede gezien de sterke redactionele synergie tussen België en Nederland. Ook het content marketing bedrijf HeadOffice, dat in hoge mate zelfstandig opereert, blijft een belangrijk onderdeel van Sanoma Media BeNe.
 

Afronding portfolio herziening van Sanoma’s Media Business 

Met het voornemen om de vrouwen mediamerken in België onder te brengen bij Roularta is de grootschalige portfolio herziening van Sanoma’s media business in Nederland en België van de afgelopen 4 jaar afgerond. Susan Duinhoven: ‘In een mediamerken portfolio zullen altijd titels aangekocht en verkocht worden, maar dit zal niet meer van een schaal zijn zoals wij dat in de afgelopen jaren hebben gedaan.’
 
 

collectief ontslag

De verkoop is afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden, waaronder toestemming van de Belgische mededingingsautoriteit. Als de voorgenomen verkoop doorgaat, wordt een collectief ontslag aangevraagd voor mogelijk 96 medewerkers in vooral commerciële en ondersteunende diensten. Hierover wordt per direct in overleg getreden met de sociale partners.

 
Het vrouwen mediamerken portfolio van Sanoma Media België bestaat uit de merken Libelle, Femmes d'Aujourd'hui, Flair, Feeling & Gael, als ook La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. De websites (met o.a. Flair.be, Libelle.be, …), line extensions en sociale mediakanalen van deze titels zijn eveneens in het bod opgenomen.
 
 

Bureaus

Marketing

Economisch