Smart-TV vindt steeds meer zijn plek in Nederlandse huishoudens

29-01-2018 (14:27) - Media

Steeds meer Nederlanders kijken TV-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels  is dit percentage  respectievelijk 21% en 27%. Van alle mobiele devices wordt het meest TV gekeken via de laptop: 30%.


De Smart-TV vindt zowel in bezit als in gebruik een vaste plek in de Nederlandse huishoudens. Van alle huishoudens beschikt 42% over een smart-TV en de helft maakt wekelijks gebruik van de apps die hierop staan. Daarnaast blijkt dat de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt een belangrijke motivator te zijn voor het gebruik van Video On Demand platforms. Dit zijn enkele uitkomsten van het nieuwste ‘Trends in Digitale Media’-onderzoek van GfK. Screenforce presenteert de video highlights:

Tablets en smartphones meest gebruikt op de bank

Van alle Nederlanders beschikt 70% over een tablet. Dit percentage is in 2017 ligt gestegen. YouTube is de meest geïnstalleerde media-app. NOS is de broadcaster waarvan de meest apps zijn gedownload. Opvallend is dat de tablet vooral op de bank gebruikt wordt: 81%. Dit geldt ook voor de smartphone. 76% gebruikt dit toestel op de bank gevolgd en 56% buitenshuis. De tablet wordt iets meer gebruikt voor het kijken van TV, 27% van de Nederlanders doet dit. Bij de smartphone ligt dit percentage op 21%. Via de laptop wordt het meeste TV gekeken, namelijk gemiddeld 38 minuten per week. 

YouTube, Netflix, Spotify,  NU.nl, en Ziggo GO grootste media apps

Videodiensten spelen een grote rol in de app stores van zowel de tablet als de smartphone. Het zijn de global players die in de top van de meest gedownloade apps staan. Local player Sanoma vestigt zich hiertussen met NU.nl. De apps van RTL en NOS volgen op de voet. In totaal installeren Nederlanders gemiddeld 24 apps op hun tablet en 28 op hun smartphone. 

           

Bron: GfK Trends In Digitale Media 2017                                                                                   

Hoe langer de content hoe groter het scherm

Het is een adagium dat al bestaat zolang we online video kennen. Uit de 2017 editie van Trends In Digitale Media blijkt dat de veelal korte video’s op platforms als YouTube, Facebook en NU.nl meer bekeken worden worden op smartphones dan op andere devices. Hier tegenover staat dat de veelal langere video’s op platforms als RTL XL, NPO Start, Netflix Videoland meer bekeken worden op de Smart-TV.

Ontspanning, groot aanbod en kijken waar en wanneer je wilt 

De belangrijkste redenen voor Nederlanders om gebruik te maken van betaalde videodiensten zijn ontspanning, de mogelijk om te kijken waar en wanneer je wilt, toegang tot een groot aanbod en de mogelijkheid om te kijken als er niets op TV is. Ontspanning is een belangrijke reden om gebruikt te maken van RTL XL, YouTube en Fox Sports. Binge watching is belangrijk voor Netflix en Videoland. Opvallend is dat Nederlanders de mogelijkheid om vooruit te kijken niet heel belangrijk vinden voor KIJK, RTL XL en Videoland. 

Driekwart bezitters Smart-TV gebruikt apps

Van alle Nederlanders bezit inmiddels 42% een Smart-TV. Ruim driekwart - 76% - van de Smart-TV bezitters maakt daadwerkelijk gebruik van de extra functies van dit apparaat, door middel van de verschillende apps op de Smart-TV. Hiervan doet 51% dit één of meerdere keren per week. 

 

Michel van der Voort, Directeur Screenforce over de resultaten: “De groei van het bezit van online devices vlakt af. Het gebruik daarentegen groeit stevig door. Zeker het gebruik van videodiensten zoals  Ziggo Go, KPN iTV en sinds kort NLZiet. Deze apps toveren je smartphone of tablet om in een TV toestel. Dat is goed nieuws voor de broadcasters. Tegelijkertijd zien we dat online video content steeds meer de huiskamer binnen komt via de Smart-TV. Dit leidt tot een breder aanbod voor de consument en een mogelijkheid tot personalised advertising voor de adverteerder.”


In Screenforce participeren de volgende mediabedrijven: Ster, RTL, Talpa Media Solutions, Branddeli, ORN en Disney Channels Benelux.

 

Bureaus

Marketing

Economisch