Stevige vernieuwing NPO nieuw seizoen

28-08-2018 (12:09) - Media

De Nederlandse Publieke Omroep wil stevige vernieuwing laten zien. Het seizoen 2018/2019 laat daarom hoogstaand drama, verdiepende journalistiek, meeslepende documentaires en toegankelijke kunst & cultuur zien. De programmering laat bovendien meer dan 100 nieuwe en vernieuwde titels op alle platforms, de zenders, online, NPO Start en NPO Start Plus zien. 


Shula Rijxman, voorzitter raad van bestuur van NPO: “We bereiken met de publieke omroep 85% van Nederland. De NPO is marktleider op alle fronten. Het tekent ons bestaansrecht, omdat we hiermee bewijzen dat we Nederland goed weten te bereiken. Nu achterover leunen? Mooi niet. We blijven vernieuwen, samen met de programmamakers, omroepen en producenten. En om ook die overige 15% van Nederland beter te bereiken, komen we later dit seizoen met een pitch voor iedereen met een goed programma-idee.”

 

durven kiezen

Frans Klein, directeur video NPO: “Vernieuwen betekent durven kiezen. Dat moet, om al onze programma’s relevant en echt van nú te houden. Stilstand is in deze tijden, waarin de internationale mediawereld duizelt van de ontwikkelingen, driedubbele achteruitgang. We schudden bij onze programmering stevig aan de boom. We gaan moedig voorwaarts. Omdat we geloven dat een sterke publieke omroep onmisbaar is voor een gezond Nederland, voor een vitale democratie.”  

 

invloed van netflix

Dit seizoen moet de programmering beter afgestemd zijn op het mediagebruik van deze tijd en richt het zich meer op interactie met het publiek. De publieke omroep investeert extra in de techniek en inhoud van de on demand-platforms NPO Start en NPO Start Plus. De nadruk komt hier nog meer te liggen op verhalende documentaires en dramaseries.

 

kort en visueel

Bij het journalistieke aanbod vindt ook verandering plaats. Frans Klein: ”We verdiepen waar het kan en versterken ons aanbod van onderzoeksjournalistiek. Online komt er meer ruimte om journalistiek te bedrijven op een nieuwe manier: korter, visueel aantrekkelijk, zonder dat we daarbij willen inleveren op inhoud.”


 


Bureaus

Marketing

Economisch