VPRO wil ruimte voor verschillende denkbeelden

06-09-2018 (14:01) - Media

'Vernieuwing van de journalistiek van de publieke omroep moet uit investeringen en verandering komen, niet uit afbraak van goedlopende bestaande programma’s.' Dat zegt Lennart van der Meulen, directeur van de VPRO, in zijn openingswoord tijdens de seizoenspresentatie van de VPRO.


Van der Meulen: "we zien dat als gevolg van de bezuinigingen van Slob en de keuzen die de NPO maakt, er weer minder ruimte is binnen de publieke omroep voor programma’s waar wij voor staan." Nieuwsgierigheid, interesse, geduld, humor, andere perspectieven en invalshoeken. Dat zijn ook dit jaar weer de kenmerken van het nieuwe VPRO seizoen. Het laat zien waar de VPRO voor staat: met verstand en reflectie door de waan van de dag breken. 

 

alle zeilen bij

'Op NPO Radio 1 moeten we alle zeilen bijzetten om een gekort Nooit Meer Slapen sterk, actueel en innovatief te houden', aldus Van der Meulen. 'Het is onbegrijpelijk en nauwelijks te verteren dat ons boegbeeld VPRO Tegenlicht klem is komen zitten tussen onbezonnen bezuinigingen en noodzakelijke vernieuwing van de journalistiek. VPRO Tegenlicht voert al jaren op inhoud en impact de programma’s van de NPO aan."

 

ruimte

Van der Meulen: 'Wij zetten zonder schroom onze creativiteit en expertise in voor een sterke en bijzondere publieke omroep. Maar voor wat hoort wat. Erkenning van onze rol en inbreng. Ruimte voor verschillende denkbeelden en strategieën over bereik, bijzonder aanbod, innovatie en impact. Een genereus platform voor de VPRO. Gewoon met alle sociale mediakanalen die daar al jaren bij horen." 

 

nieuw seizoen

Met #followme produceert de VPRO de eerste documentaire over Instagram, op Instagram. Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter dit sociale platform. Op Instagram is een compleet nieuwe economie ontstaan. Likes en followers zijn keiharde valuta geworden. Wat zijn de regels in dit schimmige verdienmodel?


Met haar gevoel voor humor én voor taal gaat Paulien Cornelisse in de vierdelige VPRO-serie Tokidoki op onderzoek in het land van de rijzende zon. Elke aflevering van Tokidoki, dat ‘soms’ betekent in het Japans, is opgehangen aan een uniek, haast onvertaalbaar Japans woord.

 

 

 

 


Bureaus

Marketing

Economisch