Gemiddelde Nederlander kan geen enkele nog levende Nederlandse kunstenaar opnoemen

20-02-2018 (09:20) - Mensen

Andre van Duin kennen we wel allemaal, want niet een topsporter of volkszanger, maar de 71-jarige komiek is de populairste Nederlander. Zelfs sportheld Max Verstappen kan niet tippen aan het ijzersterke imago van André van Duin. Dit blijkt uit de zevende editie van het tweejaarlijkse Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.450 volwassen Nederlanders.


Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Waarschijnlijk onbewust volgt André van Duin perfect de regels van het bouwen van een sterk merk. Hij weet zich continu te vernieuwen en blijft zijn brede achterban verrassen’. ’Naast zijn succesvolle tv-optredens in Heel Holland Bakt en De Wereld Draait Door verraste hij de Nederlandse tv-kijker afgelopen jaar met zijn serieuzere rol in de serie Het geheim van Hendrik Groen. Ondanks de dalende kijkcijfers is televisie voor topmerken nog steeds een belangrijk medium om bij het brede publiek een sterk imago te kweken. De populariteitsgroei van Chantal Janzen heeft zij vooral te danken aan haar televisieshows.’


Na André van Duin en Chantal Janzen volgen namen als Guus Meewis, André Rieu en Marco Borsato. De grootste stijger in de muziek zijn Martin Garrix en Hardwell. Dalers zijn Paul van Vliet en Claudia de Breij. 


Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat de gemiddelde Nederlander geen enkele nog levende Nederlandse weet op te noemen.