BLCKBRD Speaks (deel 8): Muziek in games: cultbands en rapsterren

17-08-2018 (09:12) - Audio

De game-industrie is een van de grootste entertainmentindustrieën van dit moment. De steeds groter wordende markt en de opkomst van eSports bieden niet alleen adverteerders nieuwe mogelijkheden, ook voor muzikanten komen er zo steeds meer manieren om hun muziek te verspreiden. Al jarenlang zijn games een belangrijk medium waarmee mensen in aanraking komen met nieuwe muziek. 

 

Een duidelijk voorbeeld van de relatie tussen game en muziek is de Guitar Hero-reeks. In deze succesvolle gamereeks kunnen spelers de instrumentenpartijen van rocknummers naspelen. De games brachten spelers in aanraking met nieuwe muziek, en zorgden ervoor dat obscure nummers cultklassiekers werden. Voornamelijk metalband Dragonforce werd hierdoor wereldwijd bekend: hun nummer Through the Fire and Flames werd gezien als lastigste Guitar Hero-nummer, dus foutloze uitvoeringen werden miljoenen keren bekeken op YouTube. Het zorgde ervoor dat hun cd-verkoop en streams sterk toenamen. Dit ‘Guitar Hero-effect’ werd gemerkt door veel van de bands wiens nummers in de Guitar Hero-games te spelen waren.   


El Tornado

Muziek speelt al lange tijd een grote rol in FIFA. Voor elke nieuwe editie van deze gamereeks wordt een nieuwe soundtrack met bekende en minder bekende artiesten van over de hele wereld samengesteld. Deze connectie tussen merk en muziek wordt de laatste jaren steeds verder uitgewerkt. Zo bracht rapduo Run the Jewels ter promotie van FIFA 18 het nummer Mean Demeanor  uit. In het nummer verwezen ze zelfs naar El Tornado, een nieuw trucje dat in het spel uit te voeren was. Voor FIFA 19 heeft rapper Vince Staples met Hans Zimmer een remix opgenomen van de bekende Champions League Anthem.


Virtuele radiozenders

Grand Theft Auto (GTA) is een van de meest populaire gamereeksen: Grand Theft Auto V is sinds 2018 het meest winstgevende mediaproduct aller tijden. Net als bij FIFA speelt muziek in GTA geen cruciale rol. Toch wordt er, net als bij FIFA, enorm veel tijd gestoken in het selecteren van muziek en zeggen veel spelers dat de muziek een grote rol speelt in de spelervaring. De muziek is voornamelijk te horen op de radio wanneer de speler rondrijdt door de virtuele wereld. Er zijn veel verschillende radiozenders, allemaal gericht op verschillende genres (of helemaal niet gericht op muziek). Voor GTA V werden zelfs artiesten benaderd om hun eigen radiozender te cureren. Tijdens het rondrijden kan de speler zo in aanraking komen met een grote variatie aan muziek. 


Positief effect

Uiteraard zijn er meer voorbeelden van games die spelers met nieuwe muziek in aanraking brengen (zoals VR-spel Beat Saber), en het zal interessant zijn wat de opkomst van Virtual Reality doet met muziek in games. Wat deze voorbeelden laten zien is hoe muziek in een game voor zowel het spel als voor de artiesten een positief effect kan hebben, van cultbands als Dragonforce tot wereldwijd populaire artiesten als Vince Staples en Run the Jewels. 


Playlist beluisteren

Beluister de playlist "muziek in games" hier.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Thomas van 't Groenewout
BLCKBRD Soundbranding